بیماری های ارتوپدی

کاربرد کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی

کاربرد کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی، عارضه‌ای است که علائمی مانند درد گردن و کمر ایجاد می‌کند. این بیماری، ممکن است توانایی افراد را برای انجام فعالیت‌های روزانه کاهش دهد. قطر کانال نخاعی در حالت طبیعی، حدود ۲۵ میلی متر است. اما در افرادی که مبتلا به این عارضه هستند، قطر کانال نخاع کمتر از ۱۲ میلی متر می‌باشد. این عارضه، هنگامی ایجاد می‌شود که فضای داخل مهره‌ها و یا کانال نخاعی شروع به باریک شدن می‌کنند و در نهایت، فشار بسیار زیادی را به ریشه عصبی وارد می‌کنند. از آنجایی که این عارضه، نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن پاها و درد از علائم شایع این بیماری هستند.

تنگی کانال نخاعی در کمر و گردن

اگر عارضه تنگی کانال نخاعی در گردن رخ دهد، بیمار ضعف در دست‌ها و پاها را احساس می‌کند. درد به یک دست و یا هر دو دست بیمار کشیده می‌شود و علائمی مانند بی‌حسی و گزگز را در دست‌ها احساس می‌کند. اگر تنگی کانال نخاعی در قسمت کمر رخ دهد، بیمار پس از حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی احساس درد در نواحی عضلات ساق یک پا یا هردو و باسن دارد که این موضوع به دلیل فشار وارده به نخاع و اعصاب است. در صورت‌ عدم درمان به موقع تنگی کانال نخاعی، علائم این عارضه تشدید می‌شود و فعالیت‌های روزانه افراد را مختل می‌کند.

نحوه تشخیص تنگی کانال نخاعی

در ابتدا، پزشک میزان درد و محل درد را شناسایی می‌کند و سپس با به کارگیری معاینه بالینی و تست‌های تخصصی‌تر عارضه تنگی کانال نخاعی را تشخیص می‌دهد. تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر و گردن با استفاده از تست‌های تشخیصی مانند‌ ام آر آی و تصویر رادیوگرافی با استفاده از اشعه x-ray شناسایی می‌شود.

تنگی کانال نخاعی

علل ایجاد تنگی کانال نخاعی

  • ژنتیک
  • آرتروز مهره‌های کمر
  • افزایش ضخامت رباط‌های موجود در ناحیه کمر
  • بیرون زدگی و فتق دیسک
  • تومور
  • صدمات وارده به ستون فقرات
  • عارضه جانبی جراحی ستون فقرات

معمولاً، این عارضه به صورت اکتسابی در سنین بالا رخ می‌دهد. ستون فقرات، با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود که یکی از تغییرات مهم آن فرسایش مهره‌ها می‌باشد. با گذشت زمان فرسایش مهره‌ها، منجر به تنگی کانال نخاعی می‌شود.

علائم تنگی کانال نخاعی

  • درد سیاتیک درد تیرکشنده به یک پا یا هر دو
  • دردی که هنگام راه رفتن یا ایستادن ایجاد می‌شود.
  • دردی که با نشستن یا دراز کشیدن بهبود پیدا می‌کند.
  • افرادی که هنگام راه رفتن گرفتگی عضلات ساق پا را تجربه می‎کنند.
  • ضعف در پا هنگام پیاده روی
  • بی‌حسی در پاها
  • بی‌اختیاری ادراری و از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • بی‌حسی بسیار شدید و درد غیرقابل تحمل در موارد بسیار شدید تنگی کانال نخاعی دیده شده است.

درمان تنگی کانال نخاعی

مهم‌ترین موضوع در این بیماری، درمان به موقع تنگی کانال نخاعی می‌باشد. زیرا با گذشت زمان، درد تشدید خواهد شد و بیمار برای انجام فعالیت‌های عادی خود به مشکل برخواهد خورد. یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی در تنگی کانال نخاعی، استفاده از کمربند طبی می‌باشد. این بریس‌ها، فشار وارده بر نخاع را کاهش می‌دهند و از سیستم اسکلتی عضلانی افراد محافظت می‌کنند. روش‌های دیگری نیز برای درمان تنگی کانال نخاعی نیز وجود دارد، مانند داروها، فیزیوتراپی، تزریق به داخل مهره‌ها و غیره.

تنگی کانال نخاعی

کاربرد کمربند طبی در تنگی کانال نخاعی

کمربندهای طبی کمر به منظور تسکین درد، کاهش فشار وارده بر مهره‌ها و انتقال آن به عضلات شکم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، پس از جراحی ستون فقرات از بریس‌های طبی کمر برای ایجاد محدودیت و تثبیت مهره‌های کمر استفاده می‌شود. کمربند طبی، درد ناشی از تنگی کانال را با استفاده از محدود کردن حرکات مهره‌ها تسکین می‌دهد و از آسیب بیشتر به نخاع جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات، ممکن است حرکات شدید مهره‌ها منجر به آسیب جدی ستون فقرات شود. اما این بریس‌ها، با توجه به نوع طراحی خاص خودشان از این آسیب‌های ناگهانی جلوگیری می‌کنند.

انواع کمربندهای طبی در درمان تنگی کانال نخاع

نوع کمربند طبی، با توجه به محل عارضه تعیین می‌شود. برای مثال، اگر تنگی کانال در قسمت انتهایی کمر وجود داشته باشد، از کمربندهای طبی کمری خاجی که ناحیه کمر تا ابتدای باسن را مورد حمایت قرار می‌دهد، استفاده می‌شود. اگر قسمت‌های فوقانی کمر تحت تاثیر این عارضه قرار گرفته باشد، کمربندی مناسب است که تمام طول کمر و پشت را پوشش دهد. به این نوع کمربند، کمربند سینه‌ای کمری خاجی گفته می‌شود. پزشکان، با توجه به مرحله و شدت بیماری، کمربند طبی مناسب را به عنوان درمان مکمل این عارضه توصیه می‌کنند. با توجه به نیاز بیمار، ممکن است بریس‌های سخت یا نرم مورد استفاده قرار بگیرند. بریس‌های سخت یا نیمه سخت، بیشتر برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر پزشکان معتقدند که بریس طبی کمر، یکی از موثرترین روش‌های درمانی تنگی کانال نخاعی می‌باشد.

کمربندهای طبی تن یار، عملکرد فوق العاده‌ای در تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاعی و کاهش فشار وارده بر نخاع دارند. این کمربند‌های طبی، با استفاده از تکنولوژی‌های نوین طراحی ارتز و بریس ساخته شده‌اند و به تسکین علائم ناشی از بیماری‌های ستون فقرات و کمر کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری‌های است که به دوره‌های درمانی طولانی مدت نیاز دارد و هزینه‌های مربوط به بهبود این بیماری بسیار بالاست. اما استفاده از کمربند طبی، بسیار مقرون به صرفه است و از تشدید بیماری جلوگیری می‌کند. برای مثال، بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع، به شرکت در تعداد بالای جلسات فیزیوتراپی نیاز دارند که هزینه‌ی بسیاری را به این بیماران تحمیل می‌کند. از طرف دیگر، تزریق داخل مهره نیز یکی از روش‌های درمانی بسیار پرهزینه است که در صورت‌ عدم مراقبت از ستون فقرات، امکان عود مجدد آن، حتی پس از تزریق وجود دارد. کمربند طبی از عود مجدد این بیماری جلوگیری می‌کند و خرید آن، مزایای بیشتر و هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به روش‌های درمانی فوق دارد.

 

فواید استفاده از کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی

  • جلوگیری از تشدید بیماری
  • محافظت از ستون فقرات با محدود کردن حرکت کمر
  • پشتیبانی از کمر
  • بهبود درد و کاهش علائم ناشی از تنگی کانال نخاعی
  • اصلاح وضعیت بدن
  • به تعویق انداختن جراحی تنگی کانال نخاعی
  • جلوگیری از حرکات دردناک ستون فقرات
  • ثابت نگه داشتن ستون فقرات

 

پر فروش ترین کمربند های طبی

کمربند طبی سخت نئوپرن

998,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

کمربند کار

498,000 تومان
  • ارتز پیشگیری کننده از کمردرد جهت انجام کارهای سنگین.

کمربند طبی سخت صادراتی FREE

698,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

کمربند طبی نرم صادراتی FREE

693,000 تومان
  • کمردرد خفیف
  • کشیدگی خفیف عضلات و لیگامان ها

6 دیدگاه در “کاربرد کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی

  1. فریدون نادری گفت:

    سلام بنده یکعدد کمربند خوب برای تنگی کانال نخاعی و دیسک کمرنیازدارم لطفا راهنمایی بفرمایید . باتشکر

    1. Tanyar گفت:

      انتخاب دقیق نوع کمربند بسته به محل آسیب کمر شما دارد. اما برای استفاده‌های درمانی پیشنهاد می‌شود از انواع کمربندهای سخت استفاده کنید. استفاده از قوزبند کمربند صادراتی به دلیل وسعت پوشش، میتواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد‌.

      1. شادمهر گفت:

        داداش محصولاتتون خیلی خوبه. ولی گوزبند فک کنم اشتباه باشه، قوزبند درستشه.

        1. Tanyar گفت:

          خیلی ممنون بابت تذکرتون
          اشتباه تایپی رفع شد D:

  2. علی گفت:

    با سلام
    همسرم هفته پیش جراحی تنگی کانال نخاعی را با پروتز انجام داد.ولی کمر بند سخت بدلیل ارتفاع آن باعث ساییدگی پایین کمر شده و او را خیلی اذیت می کند.
    آیا طراحی اینطور کمربندها برای بانوان که برجستگی های بدنی دارند انجام نشده است؟

    1. Tanyar گفت:

      سلام علی غزیز
      استفاده از کمربند طبی پس از انجام عمل تنگی کانال نخاعی یک امر ضروری است و حتی در صورتی که چندان ساده و راحت نباشد باید با دقت رعایت شود. تمامی محصولات تن یار گواهی و تاییدیه های لازم از پزشکان معتبر را دارند اما با این حال ممکن است به دلیل تفاوت‌های ساختاری در اندام افراد، در موارد جزئی کمی ناراحت شوند. پیشنهاد می‌شود از کمربند طبی سایبرتک استفاده کنید زیرا به دلیل ساختار منعطف‌تر، می‌تواند مشکلی که بیان نمودید را کمرنگ نماید.
      https://tanyar.org/product/4360/ این هم لینک کمربند سایبرتک خدمت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *