درمان بیماری‌های ارتوپدی, مراقبت و سلامتی

بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی

بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی

بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی، یکی از مهم‌ترین نیازهای ورزشکارانی است که دچار پارگی رباط صلیبی قدامی یا ACL شده‌اند. انتخاب زانوبند طبی مناسب، به بهبود وضعیت بیماران کمک شایانی می‌کند. اگر زانوبند، متناسب با بیماری و شدت آن انتخاب نشود، ممکن است باعث آسیب دیدگی بیشتر زانو شود. در این مقاله، قصد داریم به معرفی بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی بپردازیم.

رباط صلیبی قدامی (رباط متقاطع جلویی یا ACL)، رباطی است که استخوان ران را به زانو متصل می‌کند و از لغزش استخوان درشت نی‌ به سمت جلو و استخوان فمور یا ران به سمت عقب جلوگیری می‌کند. همچنین، حرکات زانو را کنترل می‌کند و از پیچ خوردگی این مفصل جلوگیری می‌کند. این رباط، یکی از لیگامان های بسیار مهم در مفصل زانو است که هنگام فعالیت‌های ورزشی شدید آسیب می‌بیند، پارگی رباط صلیبی قدامی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ورزشی در ورزشکاران حرفه‌ای می‌باشد.

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

افرادی که دچار پارگی رباط صلیبی می‌شوند، در ابتدا صدای بلندی را می‌شنوند و سپس درد شدیدی را در زانو احساس می‌کنند. پس از آن نیز، راه رفتن برای آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. در هنگام پارگی رباط صلیبی، زانو متورم و دردناک می‌شود و ایستادن برای فرد غیر قابل تحمل است. زیرا، زانو قادر به تحمل وزن بدن نیست و ناپایدار است. در این آسیب، حرکات زانو غیرقابل کنترل است و ممکن است دچار پیچ خوردگی و انحراف شود.

پارگی رباط صلیبی

علل پارگی رباط صلیبی زانو

می‌توان گفت که پارگی رباط صلیبی یا کشیدگی لیگامان، امری شایع در بین ورزشکاران است. در بیشتر موارد، پارگی رباط صلیبی ناشی از آسیب‌دیدگی در حوادثی مانند برخورد ورزشکاران به زمین در هنگام دویدن رخ می‌دهد. این آسیب، در ورزش‌هایی مانند فوتبال، تنیس، بسکتبال و کشتی بسیار شایع است. در این ورزشکاران، پارگی رباط صلیبی جلویی یا ACL رخ می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از زانوبندهای طبی پیشگیری کننده برای جلوگیری از پارگی و کشیدگی لیگامان صلیبی توصیه می‌شود.

علل پارگی رباط صلیبی در ورزش

  • تغییر جهت ناگهانی
  • کاهش سرعت
  • ضربه و برخورد در ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال و فوتسال
  • تصادف
  • پرش‌های بلند و فرود ناگهانی در وضعیت نادرست

 

انواع زانوبند طبی

به طور کلی از حیث عملکرد، زانوبند‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

آستین زانو یا ساپورت ورزشی: این دسته از زانوبندها از لحاظ فنی زانوبند طبی به شمار نمی‌آیند.

زانوبند عملکردی: این زانوبند‌ها در دوره توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای تسریع روند بهبودی آسیب‌های خفیف تا متوسط رباط‌ها و تاندون‌ها کاربرد دارند.

زانوبند ترمیمی: این زانوبندها برای محدود کردن حرکات زانو و بهبود آسیب دیدگی رباط کاربرد دارند.

زانوبند پیشگیری کننده: این زانوبندها، از بروز آسیب در رباط‌های زانو به خصوص رباط صلیبی قدامی جلوگیری می‌کنند.

زانوبند برای پارگی رباط صلیبی

بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی، مستلزم عمل جراحی می‌باشد. اما پس از انجام این عمل، پزشکان استفاده از زانوبند را توصیه می‌کنند. استفاده از زانوبند طبی می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند و درد را تسکین دهد. همچنین، زانوبند طبی می‌تواند از حرکات ناگهانی در زانو جلوگیری کند.

زانوبند طبی مفصل دار

زانوبند طبی مفصل دار، یکی از زانوبند‌های پیشگیری کننده است که از وقوع آسیب‌های شدید در زانو جلوگیری می‌کند. زانوبند طبی مفصل دار در پارگی رباط صلیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زانوبند، حرکات زانو را محدود می‌کند و در آسیب دیدگی‌های رباط مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان طب فیزیکی، استفاده از این زانوبند طبی را برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، توصیه می‌کنند. این زانوبند، برای بهبود کشیدگی لیگامان صلیبی و کنترل حرکات زانو کاربرد دارد.

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

 

ارتز بی‌حرکت کننده زانو

برخی از متخصصین، ارتز بی‌حرکت کننده زانو را برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، توصیه می‌کنند. این دسته از ارتز‌ها برای بی‌حرکت کردن زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، ارتز بی‌حرکت کننده زانو باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

ارتز ثابت کننده زانو (ایموبلیزر)

898,000 تومان
  • بیحرکتی زانو پس از جراحی
  • کانترکچر (خمیدگی) زانو

 

زانوبند طبی آتل دار

زانوبند طبی آتل دار در کشیدگی‌های خفیف لیگامان‌ها و تاندون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که نیازی به عمل جراحی نباشد، پزشک این دسته از زانوبند‌های طبی را تجویز می‌کند. زانوبند‌های آتل دار در بهبود ناپایداری کشکک، بسیار کاربرد دارند. این زانوبند‌ها، با محدود کردن حرکات زانو از آسیب مجدد پیشگیری می‌کنند و درد ناشی از کشیدگی رباط صلیبی را کاهش می‌دهند. این زانوبند طبی، بسته به نیاز افراد در مدل‌های کشکک باز یا بسته و از جنس‌های نئوپرن و غیره تولید می‌شوند.

 

زانوبند طبی مدرج

زانوبند طبی مدرج، تحت نظر پزشک متخصص در موارد آسیب‌دیدگی شدید رباط صلیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این زانوبند‌ها، پس از جراحی و آسیب شدید در ناحیه زانو تجویز می‌شوند. این مدل از زانوبندها، با توجه به قطعات به کار رفته و نوع طراحی پیچیده آن‌ها، جزو گرانترین مدل‌های زانوبند به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است که این زانوبند، صرفاً توسط پزشک تجویز می‌شود و بیمار باید تحت نظر پزشک از این ارتز استفاده کند تا دوره نقاهت به صورت اصولی طی شود.

زانوبند توانبخشی با مفصل مدرج

1,698,000 تومان
  • پس از جراحی زانو
  • اسپرین لیگامنت کروشییت (رباط صلیبی)

 

نحوه عملکرد زانوبند طبی در پارگی رباط صلیبی

زانوبندهای طبی، با حمایت از زانو و رباط‌ها احتمال تشدید آسیب را کاهش می‌دهند. نقش حمایت کنندگی و پیشگیری کنندگی زانوبند‌های طبی، یکی از مهم‌ترین مزایای زانوبندهای طبی است. افزایش خون‌رسانی در بافت نرم زانو، یکی دیگر از مزایای زانوبندهای طبی می‌باشد که این موضوع به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک می‌کند.

بهبود پارگی رباط صلیبی

پزشکان، پس از عمل جراحی استفاده از زانوبند طبی لولایی ضامن دار را برای بیماران تجویز می‌کنند. این زانوبند‌ها برای دوران نقاهت و تسریع بهبودی زانو را ثابت نگه می‌دارند. حرکت ندادن زانو، پس از عمل جراحی بسیار مهم می‌باشد. طبق توصیه پزشک متخصص، پس از طی شدن دوران نقاهت میتوان با باز کردن قفل این زانوبند، زانو را خم و راست کرد.

آستین زانو یا زانوبند ساده

آستین‌های زانو برای تسکین درد زانو، بسیار موثر عمل می‌کنند. زیرا با افزایش خون‌رسانی و فشرده‌سازی عضلات این ناحیه، تورم و درد را کاهش می‌دهند. آستین‌های زانو، بیشتر مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. زیرا محدودیت حرکتی زیادی را ایجاد نمی‌کنند و صرفاً، فشار وارده به زانو را کاهش می‌دهند.

تفاوت آستین زانو و زانوبند طبی

آستین زانو و زانوبند طبی از لحاظ میزان حمایت، بسیار متفاوت هستند. زانوبند طبی، از کشکک زانو حمایت می‌کند. زانوبند‌های طبی آتل دار و مفصل دار، حرکات مفصل زانو را محدود می‌کنند و از لیگامان‌ها و تاندون‌های اطراف زانو حمایت می‌کنند. زانوبندها می‌توانند نقش پیشگیری‌کنندگی نیز داشته باشند و از آسیب مجدد و تشدید آسیب دیدگی جلوگیری کنند. آستین زانو، صرفاً برای کاهش تورم و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرند و مانند زانوبند طبی نقش حمایت‌کنندگی ندارند.

راه‌های پیشگیری از پارگی رباط صلیبی

متخصصان ورزشی و فیزیوتراپیست‌ها، دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از پارگی رباط صلیبی ارائه کرده‌اند، که یکی از این موارد استفاده از زانوبند طبی برای افرادی است که دچار کشیدگی لیگامان صلیبی شده‌اند. زانوبند طبی از آسیب بیشتر رباط صلیبی جلوگیری می‌کند. دستورالعمل‌های دیگر برای کاهش خطر پارگی رباط صلیبی شامل موارد زیر است:

  • تقویت همسترینگ
  • تقویت عضلات زانو
  • ورزش و تمرین زانو برای محافظت از آسیب‌دیدگی هنگام فرود پس از پرش‌های بلند و ناگهانی
  • استفاده از کفش، کفی طبی و تجهیزات مناسب

جراحی رباط صلیبی

مزایای استفاده از زانوبند طبی

  • افزایش خون‌رسانی به زانو و عضلات این ناحیه
  • تسکین درد زانو
  • تسکین درد ناشی از آرتروز زانو
  • بهبود درد ناشی از کشیدگی لیگامان‌ها
  • جلوگیری از آسیب‌دیدگی مجدد
  • پیشگیری از پیچ خوردن زانو و کشیدگی رباط
  • تثبیت زانو
  • ایجاد محدودیت در حرکت مفصل برای افراد مبتلا به ناپایداری کشکک

پر فروش ترین زانوبند های طبی

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

748,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *