درمان بیماری‌های ارتوپدی

رایج ترین مشکلات ارتوپدی پا + اهمیت زانوبند و مچ بند

رایج ترین مشکلات ارتوپدی پا + اهمیت زانوبند و مچ بند

زانوبند و مچ بند پا برای درمان مشکلات ارتوپدی پا

پای ما از استخوان‌ها، رگ‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌هایی دیگر تشکیل شده است. همه‌ی این اجزا در ایستادن و حرکت کردن به ما کمک می‌کنند. از طرفی آسیب به هر یک از این‌ها می‌تواند عملکرد پا را دچار اختلال کند. از ورزش کردن سنگین و دویدن گرفته تا افتادن و یا تصادف، اتفاقاتی هستند که می‌توانند به پای ما آسیب‌های جدی یا خفیف وارد کنند. آسیب‌هایی که گاهی به عمل های جراحی منجر شده و گاهی ممکن است با استفاده از زانوبند و یا مچ بند پا به سادگی درمان شوند.

شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی پا

پای ما نقاط حساس مختلفی دارد. مشکلات و آسیب‌های متعدد می‌توانند یک یا چند بخش پای ما را درگیر کنند. ساق پا، مچ، لگن، زانو و … هر یک ممکن است بر اثر عوامل متعدد دچار آسیب شوند. برخی از عوامل ابتلا به مشکلات ارتوپدی پا عبارتند از:

  • فشار و نیروی بیرونی: وارد شدن ضربه به بخش‌های مختلف پا بر اثر تصادف، افتادن، پیچ خوردگی و … عاملی برای بروز مشکلات جدی پاست.
  • کهولت سن: افزایش سن و پیری سبب تحلیل رفتن قوای جسم و کاهش توان بخش‌های مختلف بدن می‌شود. زانو یکی از حساس‌ترین نقاط در دوران پیری‌ست و سالمندان معمولاً برای رفع اثرات بیماری‌هایی هم‌چون آرتروز زانو از زانوبند استفاده می‌کنند.
  • بیماری‌های خاص و ژنتیک: گاهی ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند سبب اختلال در عملکرد پاها شود. هم‌چنین مشکلات ژنتیکی عاملی برای مواجهه با چنین مشکلاتی هستند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین مشکلات ارتوپدی پا را به همراه توضیحاتی درباره‌ی هر یک معرفی می‌کنیم.

مشکلات ارتوپدی پا

پیچ خوردگی مچ و استفاده از مچ بند پا

پیچ خوردگی مچ پا از رایج ترین مشکلات پا محصوب می شد. پیچ خوردن مچ پا می‌تواند به رباط‌ها و بافت‌های موجود در مفصل پا آسیب وارد کند. کشیده یا پاره شدن این رباط‌ها سبب به وجود آمدن درد زیاد و ناتوانی در راه رفتن می‌شود. دامنه‌ی حرکت رباط‌های مچ پا گسترده نبوده و این مسئله به ثبات مفصل مچ کمک می‌کند. حال اگر مچ پا به صورت ناگهانی و با زاویه‌ای بیشتر از حد معمول بچرخد، شاهد پیچ خوردگی مچ پا خواهیم بود و در این شرایط استفاده از مچ بند پا یک ضرورت برای پیشگیری از افزایش آسیب است.

عوامل پیچ خوردگی مچ پا

همان‌طور که گفتیم پیچ خوردگی پا بر اثر کششی ایجاد می‌شود که در جهت‌های پیش‌بینی نشده به رباط‌های اطراف مچ پا وارد می‌شوند. در این شرایط امکان وارد شدن آسیب به غضروف‌ها، تاندون‌ها و رگ‌ها نیز وجود دارد. پوشیدن کفش نامناسب در هنگام راه رفتن می‌تواند عامل مهمی در پیچ خوردن پا باشد. کوهنوردان، دوندگان و دیگر ورزشکاران بیشتر در معرض این مشکل هستند.

آرتریت؛ رایجترین مشکل ارتوپدی پا

آرتریت طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را شامل می‌شود. در این بیماری مفاصل فرد دچار آسیب شده و سبب بروز درد و ناتوانی در راه رفتن می‌شود. برخی از انواع آرتریت پا را در ادامه معرفی کرده‌ایم. عوامل زیادی می‌توانند سبب ابتلا به این بیماری شوند. عواملی هم‌چون:

  • کهولت سن و پیری
  • ژنتیک
  • اضافه وزن
  • عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی
  • کارهای سنگین بدنی و وارد کردن فشار بیش از حد به زانو

درد مچ پا

آرتروز مچ پا

در این بیماری که با نام استئوآرتریت نیز شناخته می‌شود، شاهد ساییدگی مفاصل بیمار هستیم. از بین رفتن غضروف بین دو استخوان در مفصل، سبب سایش استخوان‌ها بر روی یکدیگر و ایجاد درد می‌شود. از جمله دلایلی که می‌توانند سبب به وجود آمدن این بیماری شوند، می‌توان به اضافه وزن و انجام کارهای سنگین بدنی اشاره کرد. برای کاهش فشار بر استخوان‌ها و عدم حرکت زیاد آن‌ها بر روی هم، می‌توان از مچ بند پا استفاده کرد.

آرتریت روماتوئید مچ پا و زانو

آرتریت روماتوئید بیماری رایجی‌ است که سیستم دفاعی بدن را دچار اختلال می‌کند. اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بدن سبب حمله‌ی این سیستم به مفاصل بدن می‌شود. متورم شدن مفاصل مچ پا، ایجاد درد و ناتوانی در حرکت مچ به جهت‌های مختلف، از مشکلاتی هستند که بیمار با آن‌ها مواجه می‌شود. زانو نیز هم‌چون مچ پا از این بیماری مصون نیست و متورم شدن زانو می‌تواند راه رفتن را برای بیمار بسیار سخت و دردآور کند. در طول درمان این بیماری می‌توان با مشورت پزشک از زانوبند و مچ بند پا استفاده کرد.

بونیون (هالوکس والگوس)

بونیون یک عرضه است که در آن مفصل شست پا درگیر می شود و از حالت طبیعی خود خارج می گردد. اثرات این بیماری شباهت زیادی به آثار آرتریت بر مچ پا و زانو دارد. متورم شدن این مفصل باعث تغییر حالت انگشت شست می‌شود. علاوه بر عواملی مشابه آرتریت، پوشیدن کفش نا مناسب نیز می‌تواند دلیلی برای بروز این مشکل باشد.

شکستگی زانو و مچ پا

شکستگی استخوان از معمول‌ترین مشکلات ارتوپدی‌ست. پای ما از استخوان‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظایف خاصی دارند. سقوط از ارتفاع، تصادف، پیچ خوردگی و عواملی از این دست می‌توانند سبب شکستگی استخوان در بخش‌های مختلف پا شوند. بروز درد بسیار شدید از علائم مهم شکستگی استخوان است. ورم ناحیه‌ی مورد نظر، کبود شدن، ناتوانی در حرکت و … راه‌های تشخیص این مشکل هستند. اولین قدم در درمان این بیماری گچ گرفتن ناحیه‌ی مورد نظر است. اما پس از جوش خوردن به منظور حمایت از مفاصل می‌توان از زانوبند طبی و مچ بند پا بهره برد.

سندروم تونل تارسال (Tarsal Tunnel)

کشیده شدن یا بالا رفتن فشار بر بافت‌های عصبی بدن می‌تواند سبب بروز مشکلات مختلفی شود. یکی از عصب‌هایی که احتمال قرار گرفتن آن در این شرایط وجود دارد، عصب تیبیال است. سندروم تونل تارسال به دلایل دیگری نیز به وجود می‌آید که التهابات آرتریتی یکی از آن‌هاست. وجود توده‌ها، برجستگی‌ها و دیگر ضایعات در اطراف عصب تیبیال نیز می‌توانند سبب بروز سندروم تونل تارسال شوند. دیگر آسیب‌های مچ پا هم‌چون پیچ خوردگی و … نیز عاملی در بروز این بیماری هستند. درمان این بیماری به روش‌های مختلفی هم‌چون جراحی ممکن است. معمولاً پس از جراحی برای حمایت از مچ پا و جلوگیری از حرکات ناگهانی آن از مچ بند پا استفاده می‌شود.

در رفتگی مچ پا و زانو و کاربرد مهم زانوبند و مچ بند پا

دررفتگی از دیگر مشکلاتی‌ست که افراد در مفاصل خود تجربه می‌کنند. در رفتگی می‌تواند هم‌چون پیچ خوردگی مچ پا بر اثر فشارهای بیرونی، سقوط فرد از ارتفاع، تصادف، حوادث ناگهانی در هنگام ورزش و … به وجود بیاید. البته گاهی ساختار مفاصل افراد دچار ناهنجاری‌هاییست که احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهند. مچ بند پا و زانوبند از مهم‌ترین تجهیزات ارتوپدی بوده که در پیشگیری و درمان این مشکل بسیار مفید و کاربردی هستند.

درمان بیماری‌های زانو و مچ پا

درمان مشکلات ارتوپدی پا با توجه به نوع بیماری، سن بیمار، شدت آسیب و سطح فعالیت بیمار انجام می‌شود. برخی از بیماری‌ها تنها با ایجاد محدودیت در حرکت زانو و مچ پا درمان می‌شوند. این محدودیت به کمک گچ، بریس و یا مچ بند پا و زانوبند ایجاد می‌شود.

گاهی پزشک استفاده از تجهیزات ارتوپدی هم‌چون عصا، واکر و … را با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌کند. فراموش نکنید که در انتخاب و خرید تجهیزات پزشکی ارتوپدی حتماً به سراغ مراکز معتبر فروش این تجهیزات رفته و از مدل‌های استاندارد آن‌ها استفاده کنید.

انواع مچ بند طبی پا

قوزک بند آتل دار اپلون

698,000 تومان
  • ارتریت مچ پا - بی ثباتی مچ پا
  • اسپرین و استرین مچ پا

قوزک بند آتل دار نئوپرن

568,000 تومان
  • ارتریت مچ پا - بی ثباتی مچ پا
  • اسپرین و استرین مچ پا

پیشگیری از مشکلات ارتوپدی با مچ بند پا و زانوبند

در این مقاله‌ی کوتاه برخی از مهم‌ترین مشکلات ارتوپدی پا را معرفی کردیم. به‌جز مواردی محدود هم‌چون آرتریت، بسیاری از این آسیب های ارتوپدی ناشی از حرکات نابه‌جای پا، مچ و زانو هستند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی، استفاده از زانوبند و مچ بند هنگام انجام فعالیت های سنگین می‌تواند بسیار مفید باشد. به‌طوری که اغلب ورزشکاران به کار بردن این تجهیزات را در تمرین‌های حرفه‌ای خود امری ضروری می‌دانند. افرادی که در طول روز به انجام کارهای سنگین مشغولند و به طور مداوم بر زانوها و مچ پای آن‌ها فشار وارد می‌شود بهتر است در پیشگیری از این مشکلات حساسیت بیشتری به خرج دهند.

پر فروش ترین زانوبند های طبی

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

998,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

1,198,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *