مراقبت و سلامتی

گردن درد عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

گردن درد عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

سفتی گردن و درد در پشت، شانانه‌ها، بازوها یا پاها را تجربه می‌کنید؟ ممکن است عصب گردن شما گیر کرده باشد! در این پست از وبلاگ تن یار که گردن درد عصبی و علل، علائم، تشخیص، گزینه‌های درمانی و موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا انتهای این مقاله با تن یار همراه باشید.

گردن درد عصبی چیست؟

عصب فشرده شده اساساً یک عصب تحریک شده یا فشرده است. هنگامی که در ناحیه گردن رخ می‌دهد، به آن رادیکولوپاتی گردنی می‌گویند و دردی را در این ناحیه ایجاد می‌کند که با اصطلاح گردن درد عصبی شناخته می‌شود. یک عصب می‌تواند توسط بافت مجاور تحریک یا فشرده شود و باعث درد، احساس سوزن سوزن شدن، ضعف و بی‌حسی در نواحی اطراف بدن شود.

علت دردهای عصبی

به طور معمول، اعصاب از طناب نخاعی از طریق فضاهای بین مهره‌ها منشعب می‌شوند. اگر یکی از این فضاهای خروجی منقبض شود، می‌تواند ریشه عصبی (عصب رادیکولار) را فشار دهد و علائمی را در ناحیه‌ای که عصب در آن فعالیت می‌کند، ایجاد کند. تعدادی از مشکلات می‌تواند باعث گرفتگی عصب شود، از جمله فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا بیماری دژنراتیو دیسک. تغییرات دژنراتیو مرتبط با سن در ستون فقرات ۷۰ تا ۹۰ درصد از همه موارد را تشکیل می‌دهد.

گیرافتادگی عصب گردن چه علائمی دارد؟

علائم رایج مرتبط با فشردگی عصب گردن عبارتند از:

  • درد خفیف یا تیز در گردن، پشت، بازوها و پاها
  • احساس گزگز یا سوزش
  • احساس اینکه دست/بازو/پا پاسخگو نیست
  • خستگی عضلانی
  • بی حسی

گردن درد عصبی

گردن درد عصبی چقدر شایع است؟

گرفتگی عصب یک بیماری نسبتاً شایع است که افراد در هر سنی تحت تأثیر آن قرار دارند. با این حال، افراد مسن بالاتر از ۵۰ سال بیشتر مستعد ابتلا به آن به دلیل انحطاط مربوط به سن در قسمت‌های مختلف بدن و انواع مختلف آرتریت هستند.

چگونه گردن درد عصبی را تشخیص دهیم؟

معاینه فیزیکی گردن، بازوها، شانه‌ها و دست‌ها عموماً توسط پزشک برای کمک به تشخیص فشردگی عصب گردن انجام می‌شود. حرکات خاص گردن و بازوها و درد ناشی از آن‌ها نیز به تشخیص عصب فشرده و منبع آن کمک می‌کند.

آزمایش‌های تشخیصی گردن درد عصبی

تعدادی آزمایش تشخیصی وجود دارد که می‌توان برای تشخیص عصب تحت فشار قرار داد. بیایید آن‌ها را به طور خلاصه بررسی کنیم:

تست اسپرلینگ

این آزمایش شامل اکستنشن گردن، چرخش سر به سمت خاصی که علائم در آن مشاهده می‌شود و اعمال فشار خفیف روی سر از بالا به پایین است.

اشعه ایکس

با ایجاد تصاویری از هم ترازی مهره‌های گردن، عکس‌برداری با اشعه ایکس می‌تواند به شناسایی عصب تحت فشار در ناحیه گردن کمک کند. همچنین می‌تواند باریک شدن فضاهای دیسک و سوراخ بین مهره‌ها را نمایش دهد.

سی تی اسکن

سی تی اسکن ممکن است با ارائه تصاویر دقیق‌تر از ستون فقرات و استخوان‌های ناحیه گردن در مقایسه با اشعه ایکس، به تشخیص عصب تحت فشار در گردن کمک کند.

ام‌آرآی

پزشک می‌تواند تصاویر دقیقی از بافت‌های نرم، مهره‌ها و اعصاب ناحیه گردن را با MRI مشاهده کند. می‌تواند به درک شدت فشرده‌سازی عصب کمک کند، فتق دیسک را به عنوان دلیل بالقوه تشخیص دهد و هرگونه آسیب به نخاع را تشخیص دهد.

EMG

EMG مخفف الکترومیوگرافی است. این یک تست تشخیصی است که برای محاسبه سرعت ارسال تکانه‌های الکتریکی در طول یک عصب استفاده می‌شود. این کمک می‌کند تا ارزیابی شود که آیا یک عصب خاص یا گروهی از اعصاب به طور طبیعی کار می‌کنند یا خیر، بنابراین به شناسایی عصب تحت فشار در گردن کمک می‌کند.

آیا عصب فشرده شده خود به خود بهبود می‌یابد؟ چقدر طول می‌کشد؟

در اکثر موارد، یک عصب تحت فشار ممکن است پس از یک دوره حدود ۴-۶ هفته خود به خود بهبود یابد. در برخی از موارد نیز ممکن است رو به وخامت برود.

علت گیرافتادگی عصب گردن چیست؟

مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که ساییدگی و پارگی مرتبط با افزایش سن، علت اصلی گرفتگی عصب در گردن است.

گردن درد عصبی چگونه درمان می‌شود؟

در صورتی که عصب گیر کرده در گردن طی ۶-۴ هفته با استراحت کافی از بین نرود، مداخله پزشکی برای کاهش فشار روی عصب ضروری است.
درمان‌های غیرجراحی معمولاً توصیه می‌شوند، زیرا خطرات بالایی در درمان‌های جراحی در بر ندارند. محبوب‌ترین درمان‌های غیر جراحی عبارتند از:

کمپرس گرم و سرد

قرار دادن یخ و گرما در ناحیه دارای تورم باید به کاهش علائم ناشی از فشردگی عصب در گردن کمک کند و باعث تسکین موقت درد شود. دستورالعمل‌های پزشک را در مورد استفاده از کمپرس گرم و سرد دنبال کنید.

استفاده از گردنبند طبی

برای کاهش گردن درد عصبی می‌توانید از گردن بند طبی استفاده کنید. گردنبند طبی، فشار را از روی عصب گردن کاهش می‌دهد و به تسکین درد کمک می‌کند. همچنین با ایجاد گرما، خونرسانی به این ناحیه را افزایش می‌دهد.

پر فروش ترین گردن بند های طبی

گردن بند طبی نرم

248,000 تومان
  • کاهش دردهای خفیف عضلانی
  • ایجاد محدودیت جزئی در حرکات گردن

گردن بند نیمه سخت جدید

328,000 تومان
  • کاهش دردهای عضلانی و ایجاد محدودیت در حرکات گردن
  • ایجاد ساپورت قوی تر با استفاده از نوار پلی اتیلن

گن غبغب – فک بند – غبغب بند

398,000 تومان
  • بعد از عمل زیبایی فک ، چانه و یا غبغب

گردن بند فیلادلفیا

258,000 تومان
  • ساپورت بعد از جراحی
  • محافظت از مهره آسیب دیده

استفاده از بالش طبی

بالش های طبی گردن به شما کمک می‌کنند تا در موقع خواب یا داخل خودرو، گردن خود را در موقعیت طبیعی حفظ کنید. این بالش طبی فشار وارده بر عصب گردن را کاهش می‌دهد و حمایت مناسبی را برای عضلات گردن فراهم می‌آورد.

بالشت گردنی طبی

سایر روش‌های درمان گردن درد عصبی

گزینه‌های متعددی برای درمان عصب فشرده وجود دارد که تقریباً همیشه با درمان‌های محافظه‌کارانه شروع می‌شود. پزشک شما احتمالاً مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه می‌کند. در حالی که می‌خواهید از نظر بدنی فعال بمانید، هر حرکتی که باعث افزایش شدت درد می‌شود را متوقف کنید. برای یک عصب فشرده در گردن، ممکن است به شما گفته شود که برای مدت کوتاهی از بریس گردن و همچنین هنگام خواب از بالش طبی گردن استفاده کنید. فیزیوتراپی، تمرینات دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی می‌تواند منجر به تسکین سریع درد شود.

درمان دارویی گردن درد عصبی

اگر درد شما شدید باشد، پزشک احتمالاً داروهای قوی‌تری را تجویز می‌کند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است یک دوره کوتاه کورتیکواستروئید خوراکی (پردنیزون) را تجویز کند. برخی از داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی می‌توانند به ویژه در کاهش درد عصبی موثر باشند. داروهای رایجی که پزشکان تجویز می‌کنند شامل گاباپنتین، آمی تریپتیلین و دولوکستین است. گاهی اوقات برای درد مداوم، تزریق گلوکوکورتیکوئید اپیدورال انجام می‌شود.

سخن آخر

گرفتگی عصب گردن یک بیماری دردناک است که در مردان شایع‌تر از زنان است و افراد گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال را بیشتر درگیر می‌کند. تشخیص به موقع برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و عوارض بعدی بسیار مهم است. برای تسکین گردن درد عصبی خود می‌توانید دستورالعمل‌های بالا را رعایت کنید. کمپرس سرد و گرم، استفاده از گردن بند طبی و بالش طبی، داروهای مسکن و فیزیوتراپی می‌توانند به شما در درمان گردن درد عصبی کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *