درمان بیماری‌های ارتوپدی

درمان هالوکس والگوس در خانه

درمان هالوکس والگوس در خانه

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا، یک مشکل رایج در انگشتان پا است که افراد زیادی به این عارضه مبتلا هستند. انحراف شست پا، یک بیماری نیست و بیشتر به عنوان یک عارضه که بدشکلی انگشتان پا را ایجاد می‌کند، شناخته می‌شود. می‌توان به راحتی در خانه از پیشرفت این عارضه جلوگیری کرد.
در این مقاله از سایت تن یار، درمان هالوکس والگوس در خانه را بررسی می‌کنم و روش‌هایی را ارائه می‌دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، انحراف شست پا را در خانه درمان کنید.

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس شایع‌ترین بدشکلی قسمت جلوی پا و انگشتان پا است. طبق آخرین آمار، ۲۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله و بیش از ۳۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به این بدشکلی انگشت شست پا مبتلا هستند. این بدشکلی، به دلیل شکل قابل توجه آن، به عنوان بونیون یا گانگلیون نیز شناخته می‌شود. در این وضعیت، شست پا از حالت خود خارج می‌شود و به سمت لبه بیرونی پا منحرف می‌شود. در هالوکس والگوس، سر متاتارس متورم و اغلب دردناک و مفصل متاتارسوفالانژیال (مفصل کف پا) معمولاً برآمده می‌شود.
در ناهنجاری هالوکس والگوس، انگشت شست پا ابتدا به سمت لبه بیرونی پا منحرف می‌شود. بنابراین با هالوکس والگوس، تاندون در انگشت شست پا دیگر به موازات انگشت شست پا و مستقیم در مفصل متاتارسوفالانژیال قرار ندارد: در عوض، انحراف از تراز طبیعی انگشت شست پا ایجاد می‌شود.
این امر باعث ایجاد برآمدگی ملتهب می‌شود که در صورت عدم مراقبت و درمان، پیشرفت می‌کند. این عارضه معمولاً منجر به درد در مفصل متاتارسوفالانژیال می‌شود.

هالوکس والگوس

چگونه بیماری هالوکس والگوس را در خانه درمان کنیم؟

هالوکس والگوس را می‌توان در خانه درمان کرد و معمولاً به عمل جراحی نیاز ندارد.اما اگر این ناهنجاری دردناک است یا انحراف شست پا راه رفتن، کار کردن یا پوشیدن کفش را برای شما دشوار می‌کند، باید با پزشک مشورت کنید.
هالوکس والگوس را نادیده نگیرید! این مشکل «به خودی خود از بین نخواهد رفت» و در واقع بدتر خواهد شد. در ادامه، ما روش‌های درمان هالوکس والگوس در خانه را بررسی می‌کنیم تا بتوانید از پیشرفت‌ این بدشکلی جلوگیری کنید.

نحوه درمان هالوکس والگوس در خانه

درمان هالوکس والگوس در خانه می‌تواند به طرز قابل توجهی از پیشرفت این ناهنجاری جلوگیری کند. اگر این مراحل را انجام دهید، انحراف شست پای شما ممکن است هرگز به جراحی نیاز پیدا نکند.

استفاده از کفش مناسب

  • اولین قدم برای کاهش درد هالکوس والگوس و کند کردن پیشرفت این عارضه، انتخاب کفش روزانه مناسب است. کفش نادرست می‌تواند پیشرفت بونیون را تسریع کند.
  • کفش‌هایی با پنجه گرد و پهن را انتخاب کنید: این کار فشار روی شست کج کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند راحت‌تر راه بروید.
  • از کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌هایی با نوک باریک خودداری کنید: این نوع کفش‌ها می‌توانند مفصل انگشت و شست پا را از جای خود منحرف کنند.
  • از کفی طبی مناسب استفاده کنید.
  • از تخت‌های بدون کفی و دمپایی خودداری کنید.

کفی طبی

یکی از دلایل اصلی ایجاد بونیون، بی‌ثباتی وسط پا است. استفاده از کفی‌ طبی مناسب می‌تواند وضعیت پا را اصلاح کند و پیشرفت انحراف شست کج را کند کند.

پد لاانگشتی بونیون

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای درمان هالوکس والگوس، پد لاانگشتی است که می‌توانید با توجه به وضعیت انحراف شست پای خود خریداری کنید. مدل‌های مختلفی از پدلاانگشتی وجود دارد از جمله پد لاانگشتی سیلیکونی برای محافظت از بونیون از داخل کفش، اسچلینت هالوکس والگوس برای از بین بردن ساییدگی بین داخل کفش و پوست، و پد لاانگشتی PVC که برای کمک به هم ترازی انگشتان پا بین انگشت شست پا و انگشت دوم قرار می‌گیرد.

 

اسپلینت هالوکس والگوس

اسپلینت هلوکس والگوس، شست پا را در حالت صاف نگه می‌دارد و می‌توانید آن را در شب بپوشید. این دسته از ساپورت‌های ارتوپدی، به کشیده نگه داشتن مفصل کمک می‌کنند تا از ماندن انگشت در موقعیت نامناسب جلوگیری شود. این اسپلینت‌ها همچنین می‌توانند پیشرفت انحراف شست پای شما را کند کنند.

اسپیلنت هالوکس والگوس نئوپرن

258,000 تومان516,000 تومان
  • سندروم هالوکس والگوس
  • قابلیت ایجاد فشار بر روی مفصل شست

 

داروهایی برای درد هالوکس والگوس

NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) را می‌توان به صورت موضعی یا خوراکی مصرف کرد. همچنین، در صورت نیاز، پزشک، داروی ضد التهاب را به داخل مفصل ملتهب تزریق می‌کند.

پماد ضد درد موضعی

اینها داروهایی هستند که حاوی ترکیبات ضدالتهاب هستند که مستقیماً روی پوست اعمال شوند. این داروها می‌توانند از مواد گیاهی یا شیمیایی تهیه شده باشند.

چسب ضد درد

چسب های ضد درد را می‌توانید در ناحیه دردناک بچسبانید. این چسب‌ها دارای موادی هستند که ناحیه را بی‌حس می‌کنند.

ورزش و کشش

ممکن است هنگام فعالیت درد نسبتاً شدیدی در ناحیه قوز شست پا احساس کنید. بنابراین، آخرین چیزی که ممکن است دوست داشته باشید برای تسکین درد انجام دهید ورزش است. اما تمرینات مناسب می‌توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.

چه زمانی باید هالوکس والگوس را جراحی کرد؟

در حالی که این اقدامات درمانی در خانه می‌توانند به شما در مدیریت انحراف شست پا و کاهش سرعت پیشرفت آن کمک کنند، نمی‌توانند هالوکس والگوس را به طور کامل «درمان» کنند. تنها راه حل دائمی در موارد شدید جراحی است. جراحی بونیون بدشکلی شست پا را از بین می‌برد و از عود هالوکس والگوس جلوگیری کند.
جراحی هالوکس والگوس لازم است اگر:

  • پای شما به صورت دائم درد می‌کند.
  • درد، فعالیت‌های شما را محدود می‌کند.
  • اسپلینت، پدلاانگشتی و کفی طبی کمکی نکرده است
  • داروهای ضد التهاب بدون نسخه (ایبوپروفن، ناپروکسن) درد را به اندازه کافی تسکین نداده‌اند.

هالوکس والگوس شدید می‌توانند باعث آرتریت در مفصل شست پا، درد سزاموئید، بدشکلی انگشت و دررفتگی مفصل شوند. این مشکلات، فرایند جراحی را پیچیده می‌کنند. اگر زودتر به دنبال جراحی باشید، ممکن است عوارض کمتری را تجربه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *