درمان بیماری‌های ارتوپدی

بهترین کمربند طبی برای گودی کمر

بهترین کمربند طبی برای گودی کمر

گودی کمر، یک عارضه‌ متداول است و زمانی رخ می‌دهد که انحنای قیمت پایینی کمر به سمت داخل بیشتر شود و به اصطلاح گود شود. گودی کمر به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت موقعیت صحیح بدن هنگام نشستن رخ می‌دهد. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد و بهترین روش درمانی که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، کمربند طبی است. در این مقاله از سایت تن یار قصد داریم گودی کمر و علل ایجاد آن را به طور کامل معرفی کنیم. در ادامه نیز بهترین کمربند طبی برای گودی کمر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس اگر می‌خواهید با این عارضه بیشتر آشنا شوید، با تن یار تا انتهای این مقاله همراه باشید.  

محتوا پنهان

لوردوز یا «گودی کمر» چیست؟

آیا می‌دانستید انحنای ستون فقرات کاملاً طبیعی است؟ شما دو انحنای رو به جلو و دو انحنای رو به عقب در ستون فقرات خود دارید. دو انحنای رو به جلو ستون فقرات، در گردن و پایین کمر شما قرار دارند. دو انحنای رو به عقب در قسمت قفسه سینه و باسن یا ستون فقرات خاجی شما قرار دارند. این منحنی‌های رو به جلو به عنوان لوردوز نرمال و منحنی‌های عقب به عنوان کیفوز نرمال شناخته می‌شوند. این منحنی‌های طبیعی در جذب فشار مهم هستند و به عملکرد ستون فقرات کمک می‌کنند. 

در حالی که این منحنی‌ها برای اکثر افراد به عنوان «منحنی‌های نرمال» شناخته می‌شوند، برخی از افراد دارای منحنی‌های اغراق‌آمیز یا غیر طبیعی هستند. این اختلالات انحنای ستون فقرات به عنوان لوردوز (کمر گود)، کیفوز (پشت گرد) و اسکولیوز (کَژپشتی) طبقه‌بندی می‌شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، لوردوز دو انحنای رو به جلو در گردن و ستون فقرات شما است. این وضعیت معمولاً به عنوان «گودی» شناخته می‌شود و می‌تواند در ناحیه گردن یا ناحیه کمر شما رخ دهد، گاهی اوقات هر دو. اگر این عارضه را دارید، ممکن است به نظر برسد باسن شما به عقب رفته است یا سر شما به سمت جلو خم شده است. 

گودی کمر

تفاوت بین لوردوز کمری و گردنی چیست؟

لوردوز از نظر آناتومیکی انحنای ستون فقرات به سمت داخل است. این عارضه معمولاً به نواحی مختلف ستون فقرات شما تقسیم می‌شود: کمری و گردنی. لوردوز گردنی منحنی به سمت داخل در ناحیه گردن شما است. لوردوز کمری منحنی به سمت داخل در ناحیه کمر است. هر دو ناحیه به روش‌های مشابهی تشخیص داده می‌شوند، درمان می‌شوند و ایجاد می‌شوند. گودی کمر در افراد شایع‌تر است. 

علائم لوردوز ستون فقرات چیست؟

بسته به شرایط خاص شما، علائم شما ممکن است از بدون علامت تا درد شدید در کمر متفاوت باشد. معمولاً افراد مبتلا به لوردوز یا گودی کمر هیچ علامتی به جز انحنای قابل توجه در ستون فقرات خود احساس نمی‌کنند. سایر علائم همراه با لوردوز عبارتند از: 

  • قوس بزرگ به سمت داخل در قسمت پایین کمر
  • قوس بزرگ به سمت داخل در گردن
  • ناراحتی یا محدودیت حرکت
  • عضلات منقبض اطراف انحنای ستون فقرات (گاهی اوقات دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند)
  • تغییر در حرکات روده (موارد شدید و نادر)

چه چیزی باعث گودی کمر یا گردن می‌شود؟

عوامل زمینه‌ای مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد لوردوز در ستون فقرات شما شود. بسته به اینکه شما لوردوز گردنی یا کمری دارید، برخی از علل هر قسمت ممکن است کمی متفاوت باشد. علل لوردوز گردن و کمر را در ادامه بررسی می‌کنیم: 

لوردوز گردنی:

دیسکیت، اختلالات انحنا مانند کیفوز و اسکولیوز، چاقی، پوکی استخوان، اسپوندیلولیستزیس، وضعیت نامناسب، شرایط مادرزادی و آسیب‌های قبلی

لوردوز کمری:

آکندروپلازی، اسپوندیلولیستزیس، پوکی استخوان، چاقی، کیفوز، دیسکیت، شرایط مادرزادی، آرتریت و سندرم متقاطع تحتانی

آیا چاق بودن می‌تواند باعث لوردوز کمر شود؟

بزرگتر بودن باعث می‌شود فشار و تنش زیادی به ستون فقرات و کمر شما وارد شود. بیشتر افراد چاق، درد را بیشتر در ناحیه تحتانی کمر خود تجربه می‌کنند. وزن اضافی در نهایت باسن شما را به سمت جلو می‌کشد و باعث می‌شود انحنای ستون فقرات شما نیز به سمت جلو حرکت کند. این حرکت رو به جلو، لوردوز کمری ستون فقرات یا به اصطلاح عامیانه گودی کمر است و چاقی، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد. 

راه‌های متعددی برای کمک به مقابله با این فشار اضافی که به کمر شما وارد می‌شود وجود دارد. آگاهی از وضعیت بدن می‌تواند به عضلات شانه و گردن شما کمک زیادی کند. استفاده از کمربند طبی به عضلات شما کمک می‌کند تا صاف بنشینند و وزن اضافی وارد شده بر ستون فقرات را از بین ببرد. علاوه بر این، سعی کنید تمرینات اصلی بیشتری را برای کمک به حفظ انعطاف‌پذیری بدن خود انجام دهید.

تفاوت بین لوردوز، کیفوز و اسکولیوز چیست؟

سه اختلال رایج انحنای ستون فقرات وجود دارد که با یکدیگر ترکیب می‌شوند: اسکولیوز (کژپشتی)، لوردوز (گودی کمر) و کیفوز (پشت گرد). این اختلالات همگی دارای انحنای غیرطبیعی ستون فقرات هستند و انحنای طبیعی آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که قرار است باشد. اساساً، این سه عارضه در ناحیه‌ای که در آن انحنای غیرطبیعی رخ می‌دهد، علت انحنای غیرطبیعی و علائم شما تفاوت دارند. در ادامه، به شما کمک می‌کنیم تا این اختلالات را شناسایی کنید.

علل و علائم کیفوز یا گوژپشتی

کیفوز یک بیماری شایع است که منجر به گرد شدن ناحیه فوقانی کمر به سمت جلو می‌شود. در مقایسه با منحنی‌های طبیعی که دارای انحنای حدود ۲۰ تا ۵۰ درجه هستند، کیفوز دارای انحنای بیش از ۵۰ درجه است. این باعث می‌شود که ستون فقرات شما حالت قوز پیدا کند و به نظر برسد که شما هنگام راه رفتن یا نشستن قوز کرده‌اید. کیفوز در هر سنی دیده می‌شود، اما بیشتر در زنان مسن‌تر دیده می‌شود، زیرا پوکی استخوان، مهره‌های ستون فقرات را ضعیف می‌کند. سایر علل کیفوز ممکن است شامل دژنراسیون (پیری) دیسک، نقایص مادرزادی و درمان سرطان باشد. اگر از کیفوز رنج می‌برید، ممکن است کمردرد و سفتی را تجربه کنید. 

علل و علائم اسکولیوز یا کژپشتی

اسکولیوز یک اختلال انحنای ستون فقرات است که در آن مهره‌های شما به طرفین خمیده می‌شوند (منحنی جانبی). اگر از پشت به فردی مبتلا به اسکولیوز نگاه کنید، ستون فقرات خمیده به نظر می‌رسد. این منحنی به شکل «S» یا «C» به نظر می‌رسد. انواع مختلفی از اسکولیوز وجود دارد که شامل مادرزادی، عصبی عضلانی، دژنراتیو و ایدیوپاتیک می‌شود. اگر از اسکولیوز رنج می‌برید، معمولا یک طرف شانه یا لگن شما بالاتر از دیگری است. علاوه بر این، ممکن است کمردرد، بی‌حسی و خستگی را تجربه کنید. 

گودی کمر

روش‌ های درمان لوردوز گردنی و کمری

برای لوردوز، گزینه‌های درمانی مختلفی برای کمک به درمان لوردوز گردنی و کمری وجود دارد. برای برخی افراد، گودی کمر شما ممکن است به خودی خود به حالت عادی بازگردد و خودش برطرف شود. برای دیگران، گزینه‌های درمانی مختلف مانند کمربند طبی و درمان‌های تهاجمی و غیرتهاجمی ممکن است بهترین راه برای درمان لوردوز و تسکین علائم باشد. 

روش ‌های درمانی غیر تهاجمی گودی کمر:

  • داروی ضد التهاب
  • فیزیوتراپی برای کمک به تقویت، افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی
  • ساپورت‌های ارتوپدی مانند قوزبند کمربند پد دار و کمربند پد دار به درمان گودی کمر کمک می‌کند.
  • کاهش وزن به کاهش فشار اضافی که ممکن است بر ستون فقرات کمری یا گردنی شما وارد شود کمک کند.
  • تمرینات یا حرکات کششی

روش‌ های درمانی تهاجی گودی کمر:

اگر انحنای شما شدید باشد و از مشکلات عصبی رنج می‌برید، جراحی در نظر گرفته می‌شود. اگر هیچ یک از روش‌های غیرتهاجمی بالا کمک نکرد، ممکن است از جراحی برای کمک به کاهش درد استفاده شود.

بهترین کمربند طبی برای گودی کمر

انواع مختلفی از بریس‌های کمر وجود دارند که برای گودی کمر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین کمربند طبی برای گودی کمر را بهتر است، پزشک برای شما انتخاب کند. کمربند طبی پد دار که قسمت پایینی کمر را پوشش می‌دهد، بهترین انتخاب برای افرادی است که از گودی یا لوردوز کمری رنج می‌برند. بریس‌های طبی مانند قوزبند کمربند طبی برای حفظ وضعیت صحیح ستون فقرات مناسب است و عارضه‌های پشت گرد و ودی کمر را اصلاح می‌کند. 

قوزبند کمربند پد دار (TLSO)

قوزبند کمربند پد دار (TLSO)، نوعی کمربند طبی است که انحنای طبیعی ستون فقرات را به صورت کامل حفظ می‌کند. استفاده از این نوع بریس طبی برای افراد مبتلا به گودی کمر مزایای متعددی دارد که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اصلاح وضعیت بدنی: بریس پشتی که برای تراز کردن نواحی سینه و کمر طراحی شده است، وضعیت بدنی طبیعی را حفظ می‌کند، به تسکین کمردرد و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می‌کند.
  • طراحی سبک: بریس TLSO دارای 2 آتل آلومینیومی و پد نرم است. ترکیب نئوپرن قابل تنفس و پد در ناحیه کمر، یک نوع بریس راحت و مناسب برای استفاده در تمام روز است.
  • توصیه پزشکان: قوزبند کمربند پد دار (TLSO) توسط پزشکان توصیه شده است، این بریس برای ناهنجاری‌های ستون فقرات توراسیک، کیفوز، اسکولیوز خفیف و سایر بیماری‌های ستون فقرات تاثیر مناسبی داشته است.

مزایای استفاده از کمربند طبی برای درمان گودی کمر

استفاده صحیح از کمربند طبی برای درمان گودی کمر، مزایای متعددی را برای شما به همراه دارد که در ادامه، برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • تسکین درد کمر: افرادی دچار عارضه لوردوز کمری هستند، درد را به عنوان آزاردهنده‌ترین علامت این بعارضه توصیف می‌کنند. استفاده اصولی از کمربند طبی، کمر درد را کاهش می‌دهد و حفظ وضغیت صحیح بدن کمک می‌کند.
  • حفظ وضعیت بدنی صحیح: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کمربند طبی، حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات است. با استفاده از این بریس ارتوپدی، از وخیم‌تر شدن لوردوز جلوگیری می‌کنید و به اصلاح وضعیت بدنی خود کمک می‌کند.
  • استفاده آسان: همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، ساپورت‌های ارتوپدی از بهترین روش‌های درمانی غیرتهاجمی برای موارد خفیف تا متوسط هستند. شما می‌توانید به راحتی از بریس کمر زیر لباس خود استفاده کنید، بدون این که محدودیت خاصی برای شما ایجاد کند.

پر فروش ترین کمربند های طبی

کمربند طبی سخت نئوپرن

998,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

کمربند کار

498,000 تومان
  • ارتز پیشگیری کننده از کمردرد جهت انجام کارهای سنگین.

کمربند طبی سخت صادراتی FREE

698,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

کمربند طبی نرم صادراتی FREE

693,000 تومان
  • کمردرد خفیف
  • کشیدگی خفیف عضلات و لیگامان ها

 

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت تن یار، علل، علائم و نحوه تشخیص گودی کمر را بررسی کردیم و در نهایت، توضیحاتی در رابطه با بهترین کمربند طبی برای گودی کمر ارائه کردیم. روش‌های معمول برای درمان گودی کمر خفیف تا متوسط، ورزش، حفظ وضعیت صحیح بدن و استفاده از کمربند طبی مناسب است. در موارد شدید‌تر ممکن است پزشک برای شما جراحی را تجویز کند. بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت این عارضه، از کمربند طبی مناسب استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از کمربند طبی برای گودی کمر عضلات را ضعیف می‌کند؟

در صورت استفاده صحیح از کمربند طبی، عضلات کمر ضعیف نخواهند شد و ستون فقرات در وضعیت صحیح خود قرار می‌گیرند. مهم است که مطمئن شوید بریس طبی را همراه با تمرینات هدفمند استفاده می‌کنید تا مطمئن شوید که با گذشت زمان، عضلات کمر شما قوی‌تر می‌شود و برای در طولانی مدت ستون فقرات در وضعیت طبیعی خود قرار می‌گیرند.

بهترین کمربند طبی برای گودی کمر کدام مدل است؟

قوزبند کمربند طبی پد دار برای کمک به درمان گودی کمر و پشت گرد طراحی شده است. این بریس به حفظ انحنای طبی ستون فقرات کمک می‌کند.

مدت زمان استفاده از کمربند طبی برای درمان گودی کمر چقدر است؟

مدت زمان استفاده از کمربند طبی برای درمان گودی کمر را پزشک تعیین می‌کند. در موارد خفیف می‌توانید به مدت 8 هفته از کمربند طبی استفاده کنید. توصیه می‌شود هنگام استراحت و خواب، از ساپورت‌های ارتوپدی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *