بیماری های ارتوپدی, مراقبت و سلامتی

اقدامات ضروری برای پیشگیری از پارگی مینیسک در ورزش

اقدامات ضروری برای جلوگیری از پارگی مینیسک در ورزش

آسیب‌های زانو در اشکال و اندازه‌های مختلفی نمایان می‌شوند و می‌توانند شما را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها مجبور به استراحت کنند. با توجه به این که عضلات زانو در تمام فعالیت‌ها درگیر هستند، جای تعجب نیست که صدمات زانو بسیار رایج هستند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زانو، مینیسک است. بنابراین برای کمک به محافظت از این غضروف، این نکات را در مورد نحوه جلوگیری از پارگی مینیسک زانو امتحان کنید.

در این مقاله قصد داریم نحوه جلوگیری از پارگی مینیسک و اقدامات لازم را بررسی نموده و به علائم و روش های درمان اشاره کنیم و نکاتی مفید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پارگی مینیسک زانو چیست؟

مینیسک، گروهی از عضلات است که در اطراف مفصل زانو حرکات چرخشی دارند و مانند یک بالشتک کنترل کننده همراه با غضروف بین استخوان‌های داخل زانو عمل می‌کنند. اگر هر یک از آن عضلات پاره شوند، زانو دردناک و متورم می‌شود و احتمالاً نمی‌توانید در بسیاری از فعالیت‌ها شرکت کنید.

مشکل این است که مینیسک‌ها منبع خون بسیار کمی دارند و فقط به سمت لبه‌های بیرونی عضله وصل شده‌اند. این موضوع به این معنی است که پس از آسیب، مانند سایر آسیب‌های بدن بهبود نمی‌یابد، در برخی موارد نیز اصلاً بهبود نمی‌یابد. در بیشتر موارد، جراحی تنها گزینه برای بازیابی مینیسک است.

محافظت از مینیسک و اقداماتی برای تقویت آن، بسیار اهمیت بالایی دارند. چند راه کلیدی برای به حداقل رساندن احتمال پارگی مینیسک وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را بیان می‌کنیم.

پارگی رباط مینیسک

چگونه مینیسک را تقویت کنیم؟

وقتی عضلات اطراف زانو ضعیف شوند، مینیسک و رباط‌ها بیشتر مستعد آسیب می‌شوند. تمرین منظم و هدفمند به تقویت عضلات ران کمک می‌کنند و از مینیسک در برابر آسیب های احتمالی محافظت می‌کند. این تمرینات به کاهش خستگی عضلات نیز کمک می‌کنند. مهم است که از انجام صحیح تمرینات ورزشی اطمینان حاصل کنید، زیرا افزایش ناگهانی شدت در طول تمرین نیز می‌تواند باعث آسیب و یا پارگی مینیسک شود.

استفاده از آستین‌های زانو برای کمک به افزایش اثربخشی تمرینات و افزایش قدرت در عضلات چهارسر ران و همسترینگ بسیار اثربخش و مفید است. این آستین‌ها، می‌توانند از آسیب ورزشی جلوگیری کنند.

پارگی مینیسک در ورزش

گرم کردن برای جلوگیری از پارگی مینیسک

گرم کردن بدن قبل از ورزش، و سرد کردن بعد از آن، ساده‌ترین اما مفیدترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی به خصوص پارگی مینیسک است. انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش و استراحت مناسب بین تمرینات، روتین خوبی است که باید رعایت شود تا همه عضلات به درستی تقویت شوند. در کل به هیچ عنوان انجام تمرینات ورزشی بدون گرم کردن مناسب نیست و می تواند آسیب رسان باشد. راه‌های ساده برای گرم کردن زانو عبارتند از:

  • پیاده روی سبک یا دوچرخه سواری ثابت
  • اسکات آهسته
  • تمرینات کششی پا

استفاده از زانوبند برای پارگی مینیسک

آسیب‌های مینیسک معمولاً در حین ورزش اتفاق می‌افتد و محافظت مناسب می‌تواند از پارگی مینیسک جلوگیری کند. برای پیشگیری از آسیب زانو، زانوبندهای طبی بسیار خوب عمل می‌کنند و انعطاف‌پذیری مینیسک را حفظ می‌کنند. برخی از زانوبندها از آسیب‌دیدگی بیش از حد مینیسک جلوگیری می‌کنند.

به طور کلی، تمرینات ورزشی مناسب، تقویت عضلات پا و استفاده از زانو‌بند طبی، روش‌های بسیار موثری برای جلوگیری از پارگی مینیسک هستند. بدون توجه به سطح فعالیت یا سابقه آسیب، بریس مناسب به شما در پیشگیری کمک خواهد کرد. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بنابراین مطمئن شوید که از زانوهای خود به خوبی محافظت می‌کنید.

پر فروش ترین زانوبند های طبی

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

748,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

جمع‌بندی

همانطور که بیان کردیم، پارگی مینیسک یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو است. پس با تقویت عضلات زانو و استفاده از زانوبند طبی مناسب، می توانید از آسیب مینیسک جلوگیری کنید. زانو‌بندهای طبی، توسط بسیاری از متخصصان ورزشی و طبی فیزیکی توصیه می‌شوند. برای پیشگیری از پارگی مینیسک و یا آسیب مجدد، به هیچ عنوان بدون گرم کردن به سراغ ورزش های سنگین نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *