مراقبت و سلامتی, نحوه ی استفاده محصولات ارتوپدی

دلایل استفاده از کمربند طبی بعد از عمل قلب

کمربند طبی از تجهیزات بسیار کاربردی پس از عمل قلب است. شاید دور از دهن باشد که استفاده از کمربند طبی بعد از عمل قلب از ضروریات این عمل محسوب می شود. در واقع کمربند مورد استفاده در این شرایط مخصوص است و چندان نقش کمربند ندارد اما به هر جال با این نام معروف شده است. این نوع کمربند با حمایت از قفسه‌ی سینه در مهار درد و ترمیم زخم‌های جراحی تاثیر بسیاری دارد. این کمربندهای طبی که با نام حمایت کننده قفسه سینه نیز شناخته می‌شوند، علاوه بر عمل قلب در دیگر جراحی‌های قفسه‌ی سینه نیز کاربرد دارند.

کمربند طبی بعد از عمل جراحی قلب چیست؟

یکی از تجهیزاتی که پزشک پس از جراحی قلب، استفاده از آن را به بیمار توصیه می‌کند، کمربند طبی یا حمایت کننده قفسه سینه است. این کمربند که با عنوان جلیقه حمایتی نیز از آن یاد می‌شود، در اطراف قفسه‌ی سینه جای گرفته و سبب ثبات و بی‌حرکتی آن می‌شود.

مزایای استفاده از کمربند طبی پس از جراحی قلب

در خلال جراحی‌هایی هم‌چون عمل قلب، آسیب جدی‌ای به بافت‌های این ناحیه از بدن وارد می‌شود. ترمیم این بافت‌ها نیازمند گذر زمان، عدم حرکت و ثبات است. این در حالی‌ست که قفسه‌ی سینه به طور مداوم به دلیل تنفس در حال انبساط و انقباض است. این حرکت می‌تواند آسیب‌های جدی‌ به ناحیه‌ی جراحی وارد کند. ایجاد ضایعات در محل جراحی یکی از موارد رایج در این بین است. اختلال در ترمیم این بافت‌ها نیز می‌تواند بهبودی را تا مدت زیادی به تاخیر بیندازد.

راه‌حل عبور از این معضلات، استفاده از کمربند طبی بعد از عمل قلب است. این تجهیزات برای دیگر جراحی‌های قفسه‌ی سینه نیز بسیار کاربرد داشته و بهبود را تسریع می‌کند. در ادامه به شکلی جزئی‌تر مزایای استفاده از این کمربندهای طبی را مرور می‌کنیم.

حمایت از قفسه‌ی سینه

یکی از شرایطی که ترمیم بافت‌های بدن را پس از جراحی به تاخیر می‌اندازد، حرکات ناگهانی و کنترل‌نشده‌ی قفسه‌ی سینه است. این حرکات می‌توانند مانع از جوش خوردن زخم‌ها در کوتاه مدت شوند. علاوه بر عدم ترمیم این بافت‌ها، بروز خون‌ریزی و عفونت‌ها نیز از جمله شرایطی هستند که به دلیل چنین حرکاتی ایجاد می‌شوند.

اما آیا می‌توان از نفس کشیدن دست کشید؟ راه‌حل این مشکل استفاده از کمربند طبی بعد از عمل است. این جلیقه‌های حمایت‌کننده با ایجاد فشردگی کنترل‌شده بر قفسه‌ی سینه، حرکت آن را محدود می‌کنند. چنین وضعیتی از مشکلات احتمالی نظیر خون‌ریزی، عفونت بافت‌ها و … جلوگیری می‌کند.

کاهش درد

نشستن و برخواستن و حتی کشیدن یک نفس عمیق می‌تواند برای بیماری که در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه جراحی داشته است با درد زیادی همراه باشد. کمربند طبی بعد از عمل، با حمایت از نواحی مختلف قفسه‌ی سینه، کتف‌ها و …، حرکات فرد را کنترل می‌کند. این کنترل می‌تواند تا حد زیادی از شدت درد بیمار بکاهد. این دردها به ویژه زمانی که بیمار سرفه یا عطسه می‌کند بسیار شدیدتر می‌شوند. در چنین شرایطی استفاده از جلیقه‌های حمایت کننده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

جلوگیری از عوارض بعد از عمل

عدم مراقبت صحیح بعد از عمل می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد. با استفاده از کمربند طبی بعد از عمل قلب، از مشکلات احتمالی زیر جلوگیری کنید.

  • Mediastinitis: تورم و تحریک و ایجاد التهاب در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه؛ این ناحیه در برگیرنده‌ی قلب، رگ‌های بزرگ خونی، نای، مری و غده تیموس و غدد لنفاوی ا‌ست.
  • Dehiscence: جدا شدن لبه‌های زخم ناشی از جراحی؛ این عارضه معمولاً 5 تا 8 روز پس از جراحی مشاهده می‌شود. در این شرایط ترمیم زخم به تعویق افتاده و می‌تواند برای بیمار مشکلاتی دیگر را در پی داشته باشد.
  • Atelectasis: یکی از عوارض رایج تنفسی پس از جراحی‌های قفسه‌ی سینه است. این عارضه از خالی شدن کیسه‌های هوایی ریه ناشی می‌شود. استفاده از جلیقه حمایت کننده پس از عمل‌های جراحی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه تا حد زیادی از ابتلا به این عارضه جلوگیری می‌کند.
  • Pneumonia: عفونتی که سبب التهاب کیسه‌های هوایی در ریه می‌شود. این کیسه‌ها ممکن است از عفونت پر شده و باعث بروز سرفه، چرک و تب و لرز شوند.

 

نکاتی برای استفاده از جلیقه بعد از عمل جراحی

در استفاده از کمربند طبی مخصوص عمل قلب بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • حمایت کننده‌ی قفسه سینه باید از سوی پزشک تجویز شود.
  • حتماً از پزشک در خصوص مدت زمان استفاده از کمربند در طول روز سوال کنید.
  • جلیقه را بر روی یک زیرپوش پنبه‌ای بپوشید تا موجب ناراحتی پوستتان نشود.
  • برای شستن کمربند از آب سرد استفاده کنید تا بافت آن دچار تغییر نشود. در هنگام شستن کمربند را چنگ نزده و برای تخلیه‌ی آب آن را نفشرید.
  • شوینده‌های شیمیایی و الکل گزینه‌های مناسبی برای تمیز کردن این جلیقه‌ها نیستند.
  • در انتخاب سایز جلیقه حمایت کننده توجه کافی داشته باشید. جلیقه‌ی بزرگ نمی‌تواند وظیفه‌ی حمایت از قفسه‌ی سینه را به خوبی اجرا کند. در مقابل جلیقه‌ی کوچک سبب بروز فشار زیاد و سختی در تنفس خواهد شد.

نکات مهم در خرید کمربند طبی بعد از عمل قلب

برای خرید کمربند طبی پس از عمل قلب یا همان حمایت کننده قفسه سینه به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید.

  • سایز بسیار مهم است: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بزرگ یا کوچک بودن جلیقه حمایت‌کننده بر عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد. از این جهت در هنگام خرید این محصول حتماً به سایز آن توجه داشته باشید.
  • جنس: در هنگام خرید تجهیزاتی هم‌چون کمربندهای طبی، جنس محصول نقش مهمی ایفا می‌کند. هر چه جنس کمربند نرم‌تر و کشی‌تر باشد، بیمار احساس راحتی بیشتری داشته و پوست نیز دچار آسیب نخواهد شد.
  • برند: حتماً برای خرید این محصول به سراغ برندهای نام آشنا و معتبر بروید. محصولات پزشکی باید بر اساس استانداردهای متعددی تولید شوند. با خرید برندهای شناخته شده و با کیفیت، از استاندارد بودن کمربند مطمئن خواهید بود.
  • از فروشگاه‌های معتبر بخرید: توصیه می‌شود برای خرید تجهیزات پزشکی حتماً از فروشگاه های معتبر و مجاز اقدام کنید.

قیمت کمربندهای طبی پس از عمل

قیمت انواع کمربند طبی پس از عمل قلب به عوامل مختلفی وابسته است. در زیر برخی از این موارد را می‌خوانید.

  • جنس کمربند: کمربندها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. بدیهی‌ست هر چه مواد اولیه به‌کاررفته در تولید کمربند کیفیت بالاتری داشته باشند، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • برند و کیفیت ساخت: برندهای مختلف، این جلیقه‌ها را با کیفیت‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌کنند. برندهایی که به بالا بودن کیفیت معروفند، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. توصیه می‌شود در خرید کمربندهای طبی قیمت را به عنوان آخرین فاکتور در انتخاب لحاظ کرده و در بین نمونه‌های با کیفیت بهترین مورد را خریداری کنید. زیرا این محصول مستقیم با سلامت شما درگیر است.
  • سایز: هر چه سایز کمربند عمل قلب بزرگ‌تر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

سخن آخر

با توجه به آن‌چه در بالا گفته شد، بهتر است در هنگام خرید و استفاده از کمربند طبی پس از عمل جراحی قلب به نکات زیر توجه کنید.

  • برای خرید به سراغ برندهای با کیفیت و فروشگاه‌های معتبر بروید.
  • کمربند را به خوبی نگهداری کنید و به طور مداوم آن را تمیز کنید.
  • در انتخاب سایز کمربند توجه کافی داشته باشید. استاندارد سایزبندی هر محصولی متفاوت است و توصیه می‌شود از راهنمایی‌های پزشک و کارشناسان فروش در انتخاب سایز بهره ببرید.
  • در استفاده از جلیقه حمایت‌کننده پس از جراحی قلب، از توصیه‌های پزشک پیروی کنید. کمربند را به مدت مجاز در طول روز استفاده کنید؛ نه بیشتر و نه کم‌تر.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *