درمان بیماری‌های ارتوپدی

پس از عمل زانو به چه زانوبندی نیاز داریم؟

پس از عمل زانو به چه زانوبندی نیاز داریم؟

انواع مختلفی از بریس‌ها در بازار وجود دارد که نیازهای خاصی را بر اساس مشکل شما و گزینه‌های مختلف خرید برطرف می‌کنند. درک نیازهای خاص خود قبل از خریداری بریس مهم است. هنگامی که پزشک شما استفاده از بریس را توصیه می‌کند یا پس از جراحی برای تثبیت مفصل به زانوبند نیاز دارید، می‌توانید با بررسی مدل‌های مختلف زانوبند، گزینه‌ای را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.
در این مقاله از تن یار قصد داریم زانوبندهایی را معرفی کنیم که برای استفاده بعد از عمل زانو مناسب هستند، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

زانو درد

زانو درد شایع است و افراد را در هر سنی و سطح فعالیت تحت تاثیر قرار می‌دهد. زانو درد ممکن است نتیجه آسیب (مانند رباط آسیب دیده) یا تغییرات دژنراتیو مانند آرتروز باشد. درد ناشی از استئوآرتریت حداقل در یکی از سه قسمت زانو قرار دارد: داخل (مسطحی)، بیرون (جانبی) یا پشت کاسه زانو (کشکک رانی). اشکال دیگر زانو درد می‌تواند در سراسر مفصل زانو قرار داشته باشد و ممکن است کاسه زانو را درگیر کند. چه ردیابی نامناسب، تاندونیت یا کندرومالاسی باشد. درد و سفتی شما ممکن است پس از یک نوع حرکت خاص (مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا دویدن) بدتر شود. علائم و نشانه‌هایی که معمولاً همراه با درد زانو هستند عبارتند از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرمی در لمس
  • ضعف یا بی‌ثباتی
  • صداهای کلیک
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو

بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به خوبی به مراقبت از خود پاسخ می‌دهند. نشان داده شده است که فیزیوتراپی و زانوبندها نیز کمک کننده هستند. در موارد شدیدتر ممکن است به یک روش جراحی (مانند بازسازی رباط، آرتروسکوپی، ترمیم غضروف، استئوتومی و آرتروپلاستی زانو) نیاز داشته باشید.

استفاده از زانوبند برای کاهش درد

زانوبندها می‌توانند برای مدیریت درد ناشی از آسیب‌های زانو و محافظت از آسیب‌های بعدی بسیار مفید باشند. همچنین ممکن است بتوانید نیاز به جراحی را به تعویق بیندازید. طرح‌های متنوعی برای بریس وجود دارد که می‌تواند به شما در مدیریت درد، بهبودی و جلوگیری از آسیب مجدد کمک کند، چه برای ورزش، فعالیت روزانه یا بعد از جراحی.

انتخاب زانوبند بر اساس شرایط زانو

مهم است که قبل از انتخاب زانوبند تشخیص خود را بدانید زیرا زانوبندها برای درمان آسیب‌ها و شرایط خاص طراحی شده اند. بدون اطلاع از تشخیص خود، خطر انتخاب نوع نامناسب بریس را دارید، که ممکن است آسیب شما را بدتر کند یا تسکین کمی ایجاد کند. مشاوره با پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند در تعیین مشکلات زانو مفید باشد. با اعمال جراحی، جراح شما پروتکل‌های بهبودی و توانبخشی خاصی خواهد داشت که از شما می‌خواهد پیروی کنید.

زانوبند مدرج برای بعد از عمل

انواع زانوبند از لحاظ درجه سختی

زانوبندها در سبک ها، اندازه‌ها و سطوح مختلف پشتیبانی موجود هستند، بنابراین انتخاب مناسب به شدت آسیب، سطح فعالیت و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.
یکی از راه‌های دسته‌بندی بریس‌های زانو، «سختی» بریس است: برای مثال، یک قاب محکم در مقایسه با یک قاب نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر. در ادامه، ما در مورد انواع مختلف زانوبندها پس از عمل جراحی صحبت می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تا گزینه‌های خود را محدود کنید. همچنین، زانوبندهای مناسب برای پس از عمل زانو را معرفی می‌کنیم.
زانوبند سخت، مفصل دار و آستین‌های زانو، سه سبک رایج زانوبند هستند که برای درمان طیف وسیعی از مشکلات زانو استفاده می‌شوند. به طور کلی، بریس‌های «سخت» برای شرایط متوسط ​​تا شدید طراحی شده‌اند و سختی کمتری (مانند بریس‌های نیمه سخت و کشی) برای شرایط خفیف‌تر طراحی شده‌اند. تثبیت کننده‌های کشکک، ایموبلایزرها و زانوبندهای دامنه حرکتی (ROM) نیز انواعی از زانوبندها هستند که برای شرایط خاص‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، این که کدام زانوبندها بعد از عمل زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند، صحبت می‌کنیم.

استفاده از زانوبند پس از جراحی رباط صلیبی زانو

رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از چهار رباط اصلی زانو است. پارگی ACL ممکن است نیاز به درمان جراحی برای بازسازی رباط پارگی داشته باشد. به بسیاری از بیماران پس از جراحی بازسازی ACL زانوبند داده می‌شود. استفاده از زانوبند بعد از بازسازی ACL چقدر ضروری است؟ اگر بعد از بازسازی ACL زانوبند نگرفتید، باید از زانوبند استفاده کنید؟

مزایای استفاده از زانوبند پس از جراحی رباط صلیبی

  • ممکن است در صورت سر خوردن یا افتادن از شما محافظت کند.
  • به زانو اجازه استراحت می‌دهد.
  • دوره بهبودی را تسریع می‌کند.

بسیاری از بیمارانی که در عرض یک سال پس از جراحی به ورزش‌های سطح بالا باز می‌گردند از زانوبند استفاده می‌کنند. بسیاری از ورزشکاران با استفاده از زانوبند در بازگشت به ورزش پس از بازسازی ACL احساس راحتی بیشتری می‌کنند. زانوبندها می‌توانند تا حد بسیار زیادی از بروز آسیب مجدد جلوگیری کنند. در مقاله دیگری به طور مفصل به بهترین زانوبند برای پارگی رباط صلیبی پرداخته‌ایم

پارگی رباط صلیبی

پس از عمل زانو به چه زانوبندی نیاز داریم؟

زانوبند ایمبولایزر: زانوی شما پس از جراحی باید بی حرکت شود و برای این مسئله از ایمبولایزر زانو یا ارتز بی حرکت کننده زانو استفاده می‌شود. استفاده از این زانوبند معمولاً تا 2 هفته الی 2 ماه پس از جراحی ادامه خواهد داشت.
در برخی موارد، بهبودی کامل پس از جراحی تعویض مفصل زانو تا دو سال طول می‌کشد، اما روش‌های زیادی وجود دارد که به شما در روند بهبودی کمک می‌کند. مجموعه‌ای از بریس‌های زانو می‌توانند پس از جراحی مورد استفاه قرار بگیرند که محیط التیام بهینه را برای زانو فراهم می‌کند.

ثابت کننده زانو (ایموبلایزر زانو)

ارتزهای بی‌حرکت کننده زانو برای اهداف پس از عمل یا توانبخشی برای آسیب‌های جدی رباط، دررفتگی کشکک و بهبودی پس از جراحی استفاده می‌شود. این زانوبندها برای محدود کردن حرکت و تثبیت مفصل زانو با محدود کردن دامنه حرکتی طراحی شده‌اند.
دو نوع زانوبند بی‌حرکت وجود دارد: زانوبند بی‌حرکت کننده و زانوبند با مفصل مدرج بعد از عمل. آن‌ها هر دو برای مدت زمان محدودتری (در طول فرآیند بهبود) پوشیده می‌شوند تا زمانی که بتوانید از بریس خارج شوید (به عنوان مثال پس از تعویض جزئی یا کامل زانو)، یا از یک بریس برای استفاده روزمره (مانند زانوبند برای محافظت در برابر پارگی رباط در آینده) استفاده کنید. آن‌ها برای بهبودی پس از جراحی و توانبخشی برای روش‌هایی مانند آرتروسکوپی زانو، تعویض جزئی زانو، تعویض کامل زانو یا جراحی ترمیم رباط استفاده می‌شوند.
ایموبلایزرهای زانو می‌توانند با نام‌های مختلفی استفاده شوند، به عنوان مثال، ارتز بی حرکت کننده زانو بلند. آن‌ها دستگاه‌های نسبتاً ساده‌ای هستند و معمولاً از ترکیب موادی مانند فوم، پلاستیک، فلز و نایلون ساخته می‌شوند. آن‌ها از یک آستین بلند (یا پانل‌های متعدد) ساخته شده از یک ماده نرم و بالشتکی تشکیل شده‌اند که به خوبی در اطراف زانو قرار می‌گیرد. ایموبلایزر حاوی تکیه گاه‌های سفت و سختی است که معمولاً از فلز ساخته شده‌اند که در امتداد پهلوها یا پشت زانو قرار دارند و با بی‌حرکت کردن پا در یک موقعیت مستقیم به تثبیت مفصل کمک می‌کنند. بریس با تسمه‌های قابل تنظیم در جای خود بسته می‌شود که می‌توان آن‌ها را سفت یا شل کرد تا یک تناسب سفارشی ایجاد کند. در طول تمرینات توانبخشی، آتل برداشته می‌شود، زیرا شما برای تقویت دامنه حرکتی زانو کار می‌کنید.

ارتز ثابت کننده زانو بلند (ایموبلیزر)

1,298,000 تومان
  • بی حرکتی زانو پس از جراحی
  • کانترکچر (خمیدگی) زانو

ارتز ثابت کننده زانو (ایموبلیزر)

1,148,000 تومان
  • بیحرکتی زانو پس از جراحی
  • کانترکچر (خمیدگی) زانو

زانوبند توانبخشی با مفصل مدرج

زانوبند توانبخشی (همچنین به نام بریس مدرج بعد از عمل یا پس از عمل نیز نامیده می‌شود) یک دستگاه پیچیده‌تر با میله‌های نگهدارنده فلزی سفت و سخت است که از دو طرف ساق پا می‌گذرد و با استفاده از نوار چسب یا کشش به ساق پا بسته می‌شود. در مرکز مفصل زانو، میله‌های نگهدارنده به یک دامنه حرکتی قابل تنظیم پس از عمل متصل می‌شوند. لولا قادر است حرکت زانو را به طور کامل متوقف کند، دامنه حرکت مجاز را محدود کند، یا اجازه دهد حرکت بدون محدودیت انجام شود (بسته به نحوه تنظیم بریس). علاوه بر دامنه کنترل حرکت، آن‌ها معمولاً با استفاده از ویژگی «مدرج» قابل تنظیم هستند تا اهرم بهینه برای بی‌حرکت کردن مفصل زانو را فراهم کنند. برای تناسب راحت‌تر، میله‌های نگهدارنده فلزی معمولاً می‌توانند خم شوند تا شکل پای شما را بهتر نشان دهند (این تنظیم باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی انجام شود).
به طور معمول، در مرحله اولیه توانبخشی، زانو در حالت مستقیم بی‌حرکت می‌شود (با استفاده از ویژگی drop lock روی لولا). در طی چند روز/هفته آینده (با راهنمایی فیزیوتراپیست)، با بهبودی، دامنه حرکتی شما در محدوده پارامترهای تجویز شده افزایش می‌یابد (تا درجات خاصی از حرکت مجاز باشد). لولای زانوبند مدرج این قابلیت را دارد که (با افزایش ۱۰ درجه) میزان خم شدن و صاف شدن را که می‌توانید در حین استفاده از بریس انجام دهید، تنظیم کند. پروتکل تنظیم دامنه حرکتی به نوع و شدت آسیب زانو و همچنین روش جراحی خاص انجام شده بستگی دارد. این توسط جراح شما تجویز می‌شود.

زانوبند توانبخشی با مفصل مدرج

2,198,000 تومان
  • پس از جراحی زانو
  • اسپرین لیگامنت کروشییت (رباط صلیبی)

 

جمع‌بندی

در این مقاله از تن یار، زانوبندهای بعد از عمل زانو و مزایای آن را بررسی کردیم. همچنین، لزوم استفاده از بریس پس از جراحی رباط صلیبی را بیان کردیم. پس از عمل زانو باید از دو زانوبند مدرج یا ارتز بی حرکت کننده زانو با نظر جراح خود استفاده کنید و پس از اتمام دوره توانبخشی می‌توانید از زانوبندهای ساده‌تر مانند زانوبند آتل دار و پس از آن، از زانوبندهای کشی استفاده کنید. زانوبندها می‌توانند از آسیب زانو تا حد نسبتاً زیادی جلوگیری کنند و پیشرفت بیماری‌های نظیر آرتروز جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید با پیروی از راهکارهایی از رسیدن به مرحله جراحی زانو جلوگیری کنید. در مقاله دیگری به موضوع راه های مراقبت از سلامت زانو پرداخته‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *