درمان بیماری‌های ارتوپدی

آیا زانوبند طبی برای پارگی مینیسک کاربرد دارد؟

آیا زانوبند طبی برای پارگی مینیسک کاربرد دارد؟

شاید تابحال بارها و بارها نام مینیسک به گوش شما خورده باشد. عضوی در زانو که پارگی آن میتواند موجب آزار و ادیت شما شود. پارگی مینیسک جزء آسیب‌های رایج در بین ورزشکاران حرفه‌ای است. هنگامی که به زانوی خود فشار بیش از حد می‌آورید، این عضو دچار مشکل می‌شود. برای برطرف کردن و درمان پارگی مینیسک ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از زانوبند طبی یکی از مواردی است که در این موارد پیشنهاد می شود. در ادامه این پست قصد داریم تا به سوال ” آیا زانو بند طبی برای پارگی مینیسک کاربرد دارد؟ ” پاسخ دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پارگی مینیسک

در ابتدای پاسخ به سوال بالا، قصد داریم تا شما را با پارگی مینیسک و نشانه های آن آشنا کنیم. اگر در حال حاضر مشغول خواندن این مقاله هستید، احتمالا خودتان یا یکی از اطرافیانتان به پارگی مینیسک دچار شده‌اید. اما فراموش نکنید که تنها شما در دنیا به این آسیب دچار نشده‌اید. پارگی مینیسک یکی از آسیب‌های رایج در بین ورزشکاران است.

مینیسک غضروفی در زانو می‌باشد که به شکل c است. وظیفه این غضروف ضربه گیری بین استخوان زانو و سر استخوان ران است. علت اصلی پارگی این غضروف، چرخش ناگهانی زانو است. این مورد بیشتر در وزشکاران حرفه‌ای و فوتبالیست‌ها رایج است. دلیل این امر نیز حرکت سریع پای آن‌ها برای ضربه زدن به توپ است. البته پارگی مینیسک را نمیتوان فقط گردن فوتبال انداخت. حتی برخی از ورزشکاران رشته بدنسازی نیز به دلیل بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین به این آسیب دچار می‌شوند. ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی مثل فوتسال و تنیس نیز از دیگر اشخاصی هستند که در معرض پارگی مینیسک قرار دارند.

اگر در طی فعالیت روزانه یا ورزشی خود احساس کردید که مشکلی در زانو خود دارید، ممکن است نشانه ای از پارگی مینیسک باشد. به همین دلیل در این بخش شما را با علائم پارگی مینیسک بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پارگی مینیسک

علائم پارگی مینیسک زانو

خوشبختانه پارگی مینیسک علائم مخفی ندارد. به همین دلیل خود شخص میتواند با بررسی برخی از موارد به پارگی یا سالم بودن مینیسک خود پی ببرد. البته ما توصیه می‌کنیم تا در صورت بروز مشکل در زانو خود حتما با پزشک ارتوپد مشورت کنید. برخی از علائم پارگی مینیسک به شرح زیر است:

  • صدا دادن زانو
  • باد کردن زانو
  • درد در هنگام چرخش زانو
  • سختی در باز و بسته کردن زانو
  • قفل شدن زانو
  • بی ثبات بودن زانو

آیا زانو بند طبی برای پارگی مینیسک کاربرد دارد؟

حال که با عوامل و علائم پارگی مینیسک زانو آشنا شدیم، قصد داریم تا به سوال اصلی این مقاله یعنی کاربرد زانو بند طبی در پارگی مینیسک  پاسخ دهیم. در ابتدای امر باید ببینیم که زانو بند میتواند چه کمکی به زانو ما بکند.

زانوبند برای پارگی مینیسک

ایجاد ثبات

اجزای بدن به یکدیگر مربوط می‌شوند. همانطور که یک دندان خراب میتواند باعث ایجاد یک عفونت وحشتناک در بدن شود، پارگی مینیسک زانو نیز میتواند باعث بروز مشکلات زیادی برای بدن انسان شود. یکی از علائم و نشانه‌های پارگی مینیسک زانو، عدم ثبات در این عضو بدن است.

زمانی که زانو نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد، فشار به سایر اجزای بدن وارد می‌شود و همین موضوع میتواند صدمات جبران ناپذیری را برای بدن ما ایجاد کند. اما زانوبند طبی با ایجاد ثبات به کارکرد درست زانو کمک می‌کند. این وسیله باعث می‌شود تا زانو دیگر سستی و بی ثباتی نداشته باشد.

کمک کننده هنگام فیزیوتراپی و ورزش

گاهی اوقات انجام فیزیوتراپی منظم و دقیق میتواند به درمان مینیسک کمک کند. اما از آنجایی که فرد آسیب دیده درد زیادی را تحمل می‌کند، احتمالا از انجام تمرینات ورزشی پر فشار ترس داشته باشد. به همین دلیل از انجام ورزش سر باز می‌زند. اما استفاده از زانوبند طبی میتواند برای این شخص بسیار مفید باشد. استفاده از زانوبند طبی، فشار وارد بر روی زانوهای فرد را بسیار کم می کند. همین مسئله به فرد کمک می‌کند تا بتواند بصورت دقیق و منظم برنامه‌های ورزشی خود را انجام دهد.

جلوگیری از درد

هنگامی که مینیسک زانو پاره می‌شود، درد بسیار زیادی به زانو وارد می‌شود. برخی از افراد برای رهایی از این درد به زانو بند پناه می‌برند. برخی از زانوبندها از زانو حمایت می‌کنند. همین حمایت باعث می‌شود تا فشار از روی زانو برداشته شود و تا حد بسیار زیادی از درد می‌کاهد.

افزایش سرعت بهبودی

سرعت گردش خون یکی از مواردیست که در بهبودی اجزای آسیب دیده بدن کاربرد بسیار زیادی دارد. زانو بند طبی با ایجاد انقباض در ناحیه اطراف پارگی، باعث ایجاد روند جریان خون مناسب و افزایش سرعت بهبودی می‌شود.

محدود کردن دامنه حرکت

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا شدت آسیب دیدگی مینیسک زانو افزایش یابد، حرکت‌های زیاد و ناگهانی زانو است. این مورد در کسانی که به رشته ورزشی فوتبال، فوتسال و تنیس مشغول هستند بسیار دیده می‌شود. گاهی اوقات انجام یک حرکتی ورزشی سریع در تنیس میتواند به قیمت پارگی مینیسک تمام شود. زانو بند با محدود کردن دامنه حرکت زانو از چرخش‌های ناگهانی و زیاد این عضو بدن جلوگیری می‌کند و تا حد بسیار زیادی به بهبود بافت آسیب دیده کمک خواهد کرد.

جلوگیری از کشش زانو

کشش بیش از حد زانو نیز از دیگر مواردیست که باعث پارگی مینیسک می‌شود. همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم، زانو بند طبی باعث می‌شود تا دامنه حرکت زانو کاهش یابد. این وسیله زانو را محکم در اختیار میگیرد و باعث می‌شود تا زانو بیش از حد کشیده نشود و میتواند از بروز مشکلات شدید برای زانو آسیب دیده جلوگیری کند. همچنین در بهبود درد و آسیب زانو کمک می‌کند.

جلوگیری از جراحی

قطعا تشخیص بیماری و راه‌های درمان آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در برخی از موارد پزشکان با تجویز زانوبند طی راه درمان را برای بیمار در نظر میگیرند. استفاده از زانوبند طبی با نظر پزشک میتواند از انجام جراحی در این ناحیه جلوگیری کند.

قطعا یک جراحی در ناحیه زانو میتواند برای شما بسیار سخت و پر هزینه باشد. بخش‌های مختلفی از بدن پس از جراحی تحت تاثیر قرار میگیرند. به همین دلیل بستن یک زانوبند طبی که بتواند شما را از انجام یک جراحی پر هزینه و پر زحمت در امان نگه دارد، کار بسیار مناسبی است. البته به شرط آنکه با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

پارگی مینیسک

نتیجه گیری

مینیسک عضوی بسیار مهم در بدن است. گرچه این عضو فقط یک غضروف در ناحیه زانو می‌باشد، اما عضوی تحت فشار و پر کاربرد است. پارگی مینیسک میتواند ناشی از دلایل مختلف از جمله انجام ورزش‌های سنگین باشد. ما در این مقاله ابتدا شما را با دلایلی که باعث پارگی این عضو می‌شود آشنا کردیم. همچنین علائم این آسیب دیدگی را با شما به اشتراک گذاشتیم. یکی از مواردی که میتواند به درمان مینیسک بدون نیاز به حراجی کمک کند، استفاده از زانوبند طبی می‌باشد. در این مقاله شما را با مزیت‌ها و کاربردهای استفاده از زانوبند طبی آشنا کردیم

پر فروش ترین زانوبند های طبی

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

748,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *