درمان بیماری‌های ارتوپدی

درمان قوز کمر، عوارض آن و بررسی انواع روش های درمان

درمان قوز کمر

قوز کمر وضعیتی است که در آن ستون فقرات بالایی شما انحنای اغراق‌آمیزی پیدا می‌کند که کمر شما را گردتر از حد معمول نشان می‌دهد و ظاهری خمیده به شما می‌دهد. گاهی اوقات به آن «قوز پشت» یا «قوز کمر» می‌گویند. ستون فقرات شما شامل ۳۳ استخوان به نام مهره است. انحنای خفیف آن به شما کمک می‌کند صاف و متعادل بمانید. به طور معمول ستون فقرات بین ۲۰ تا ۴۵ درجه منحنی است. افرادی که مبتلا به قوز کمر هستند دارای منحنی بزرگتر هستند، یعنی بیش از ۵۰ درجه.

در بیشتر مواقع قوز کمر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان آن نیست. گاهی اوقات حتی قابل توجه نیست. به ندرت، قوز می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که باعث درد شود یا بر تنفس شما تأثیر بگذارد. اگر قوز بدتر شد، دردناک شد، یا باعث ناراحتی شما از ظاهرتان شد، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. نوع درمانی که نیاز دارید بستگی به سن شما، نوع قوز کمر و نحوه تاثیر آن بر شما دارد. در مقاله دیگری به این سوال که کیفوز یا قوز کمر چیست؟، پرداخته‌ایم.

در این مقاله قصد داریم روش‌های درمان قوز کمر و تاثیر قوزبند در درمان آن را بررسی کنیم. همچنین، تمریناتی را بهبود وضعیت افراد مبتلا به قوز کمر بیان می‌کنیم.

انواع قوز کمر

قوز کمر انواع مختلفی دارد. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • قوز کمر وضعیتی: این نوع معمولاً در سال‌های نوجوانی و زمانی که بچه‌ها خمیده‌اند ایجاد می‌شود. این منحنی وقتی آن‌ها صاف بایستند از بین می‌رود . قوز کمر وضعیتی معمولا بدتر نمی‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.
    نحوه صحیح کار با موبایل در زمان نشستن
  • قوز کمر مرتبط با سن: با بالا رفتن سن، استخوان‌های ستون فقرات شما می‌توانند در اثر پوکی استخوان، بیماری دژنراتیو دیسک یا شکستگی‌های کوچک ضعیف شوند. این نوع قوز کمر یک ظاهر خمیده ایجاد می‌کند.
  • قوز کمر پس از ضربه: شکستگی ستون فقرات می‌تواند به مهره‌ها آسیب برساند و باعث انحنای ستون فقرات شود.
  • قوز کمر شوئرمن: مهره‌های معمولی مستطیل شکل هستند. اما در این نوع قوز کمر شکل غیر معمولی دارند. شکل غیر معمول استخوان‌ها را به هم فشار می‌دهد که باعث می‌شود ستون فقرات به سمت جلو خم شود. کیفوز شوئرمن معمولا در سال‌های نوجوانی شروع می‌شود و با گذشت زمان بدتر می‌شود.
  • قوز کمر مادرزادی: این نوع زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات نوزاد به طور طبیعی در رحم شکل نمی‌گیرد. قوز با رشد کودک بدتر می‌شود.

درمان قوزکمر

همانطور که پزشکان درمان‌های قوز کمر را برای شما تجویز می‌کنند، آن‌ها به بررسی انحنای ستون فقرات شما با استفاده از اشعه ایکس ادامه می‌دهند. درمان شما ممکن است شامل یک یا چند روش باشد، بسته به نوع کیفوز و شدت علائم شما.
از روش‌های درمان کیفوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان رایج قوز کمر اولیه برای بهبود قدرت کمر و ناحیه مرکزی بدن، بهبود وضعیت بدن و کاهش درد است. نشان داده شده است که انواع خاصی از تمرینات با هدف تصحیح وضعیت بدن، انحنای بدن را کاهش می‌دهند، به ویژه برای افراد جوان مبتلا به قوز کمر وضعیتی.
اگر به بیماری شوئرمن مبتلا هستید، پزشک شما احتمالاً فیزیوتراپی را در ترکیب با قوزبند طبی توصیه می‌کند.

قوزبند طبی

علاوه بر فیزیوتراپی، پزشک شما ممکن است یک قوزبند طبی را نیز تجویز کند. این دسته از بریس‌ها معمولاً برای کودکان و نوجوانان، به ویژه کسانی که بیماری شوئرمن دارند، توصیه می‌شوند. وقتی از قوزبند در نوجوانی استفاده می‌شود، می‌تواند به هدایت ستون فقرات برای رشد صاف‌تر و حمایت از ستون فقرات کمک کند.
در بزرگسالی که رشد ستون فقرات متوقف شده است، خود بریس نمی‌تواند انحنای ستون فقرات را اصلاح کند. با این حال، قوزبندهای طبی می‌توانند تسکین درد و حمایت بیشتری را برای بزرگسالان مبتلا به قوز کمر فراهم کنند. از این رو، افرادی که از این مشکل رنج می‌برند می‌توانند از قوزبند طبی استفاده کنند. استفاده صحیح از قوزبند بسیار مهم است، بنابراین می‌توانید به مقاله آموزش نحوه بستن قوزبند مراجعه کنید.
اکثر افراد بریس خود را حداقل ۱۶ ساعت در طول روز می‌بندند.

انواع قوزبند

قوزبند پروانه‌ای Free

348,000 تومان
  • سندروم راند شولدر ( پشت گرد)
  • ضعف عضلات اسکاپولا (کتف)

قوزبند مینی Free

498,000 تومان
  • پاسچر (وضع ایستادن) ضعیف
  • ضعف عضلات اسکاپولا (کتف)

قوزبند پل دار نئوپرن

1,098,000 تومان
  • سندروم راند شولدر ( پشت گرد)
  • پاسچر ضعیف-ضعف عضلات کتف

عمل جراحی

از جراحی برای درمان موارد شدیدتر یا دردناک قوز کمر استفاده می‌شود. اگر درد شما بهبود نمی‌یابد، قوز پشت به رشد خود ادامه می‌دهد، یا در تنفس مشکل دارید، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. همچنین در صورت بروز علائم عصبی یا قلبی عروقی در نتیجه کیفوز، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

افراد مبتلا به بیماری شوئرمن به ندرت تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. اگر انحنای ستون فقرات به طور قابل توجهی بزرگتر از حد معمول (بیشتر از ۷۵ درجه) یا دردناک باشد، ممکن است جراحی را در نظر بگیرند.

افراد مبتلا به قوز کمر مادرزادی اغلب پس از تشخیص به جراحی نیاز دارند تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری شود.

درمان بیماری‌های زمینه‌ای

برنامه درمانی شما ممکن است شامل روش‌های خاصی برای درمان علل زمینه‌ای قوز کمر شما باشد. به عنوان مثال، اگر پوکی استخوان دارید، پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی در ستون فقرات شما توصیه کند. اگر عفونت یا تومور باعث ایجاد قوز کمر شما شده است، پزشک شما باید بلافاصله با استفاده از دارو یا جراحی به عفونت یا تومور رسیدگی کند.

چگونه از قوز کمر پیشگیری کنیم؟

به نقل از کلینیک کلیولند، شما نمی‌توانید از همه گونه‌های قوز کمر جلوگیری کنید، اما با رعایت اقدامات زیر می‌توانید از کیفوز وضعیتی پیشگیری کنید.

برای جلوگیری از کیفوز وضعیتی، مهم است:

  • از قوز کردن و خم کردن پشت خود در طولانی مدت خودداری کنید.
  • از حمل کیف‌های سنگین خودداری کنید و از کوله پشتی‌های مناسب استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید تا عضلات پشت و عضلات مرکزی بدن خود را تقویت کنید.
  • در فعالیت‌هایی شرکت کنید که باعث افزایش کشش و تحرک می‌شود، مانند یوگا.
  • با افزایش سن برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان اقداماتی را انجام دهید.

از آنجایی که بیماری شوئرمن و قوز کمر مادرزادی احتمالاً ناشی از ژنتیک است، پیشگیری از آن‌ها ممکن نیست. با این حال، تشخیص و درمان به موقع، مانند بریس کمر برای بیماری شوئرمن و جراحی زودهنگام برای کیفوز مادرزادی، ممکن است شدت را کاهش دهد.

عوامل خطر بروز قوز کمر

طبق تحقیقات اخیر دانشگاه جان هاپکینز، دو ریسک فاکتور اصلی برای قوز کمر وجود دارند که آن هم شامل تراکم استخوان پایین و وجود این عارضه در یکی از اعضای خانواده است. بنابراین، در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به این عارضه مبتلا هستند یا پوکی استخوان دارید، حتماً اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کنید تا دچار قوز کمر نشوید.

قوز کمر در برابر کمر نرمال

عوارض قوز کمر

با گذشت زمان، اگر قوز کمر شدید درمان نشود، می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بدون درمان، قوز کمر به مرور زمان بدتر می‌شود که می‌تواند منجر به عوارض جدی شود از جمله:

مشکلات ریوی، گوارشی و قلبی: انحنای جدی ستون فقرات می‌تواند اندام‌های سینه و شکم را تحت فشار قرار دهد که می‌تواند تنفس را سخت کند و باعث رفلاکس اسید یا مشکل در بلع شود. حتی می‌تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد.

آسیب عصبی: اگر مهره‌های شما آن‌طور که باید قرار نگرفته باشند، می‌توانند اعصابی را که از ستون فقرات شما عبور می‌کنند تحت فشار قرار دهد. این می‌تواند باعث بی‌حسی، ضعف یا گزگز در پاها، از دست دادن تعادل یا حتی از دست دادن کنترل مثانه و روده شود.

محدودیت‌های فیزیکی: قوز کمر جدی می‌تواند راه رفتن، دراز کشیدن یا بلند شدن از صندلی را سخت کند. ممکن است نتوانید به طور عادی بنشینید یا سر خود را خم کنید تا به بالا نگاه کنید.

مسائل عاطفی: به خصوص جوانان ممکن است با تصویر بدن مشکل داشته باشند.
همچنین، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد مداوم در قفسه سینه و کمر
  • تنگی نفس
  • ضعف یا بی‌حسی در پاها
  • کاهش کنترل مثانه یا روده
  • کاهش تحرک
  • مشکلات مربوط به رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

اگر این عوارض را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. این موارد ممکن است به آزمایشات اضافی یا مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز داشته باشند.

مسائل عاطفی در قوز کمر

سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS)، در تحقیقات اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است که کودکان مبتلا به کیفوز، دچار مسائل مختلفی روانی نیز می‌شوند، آن‌ها نگران تاثیر این عارضه بر ظاهر خود هستند و تلاش می‌کنند که در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند، زیرا نگران هستند که مورد تمسخر واقع شوند. از آن جایی که برخی از کودکان مبتلا به قوز کمر ممکن است منزوی و دچار افسردگی شوند، باید درمان هر چه زودتر برای آن‌ها شروع شود. استفاده از قوزبندهای طبی می‌تواند کمک کننده باشد زیرا علاوه بر اصلاح قوز کمر، اثر موقتی نیز ایجاد می‌کنند و به کودکان کمک می‌کند که با اعتماد به نفس بیشتری در جمع‌ها حاضر شوند.

پیشگیری از قوز کمر در کودکان

با آگاهی از وضعیت بدن و مراقبت از کمر می‌توان از قوز کمر وضعیتی پیشگیری کرد. شما باید فرزندتان خود را تشویق کنید:

از خم شدن خودداری کنید

به درستی بنشینید، صاف بنشینید، می‌توانید بدین منظور از قوزبندها استفاده کنید که از ساپورت مناسبی برای پشت شما ایجاد می‌کنند.

از حمل کیف‌های سنگین مدرسه خودداری کنید و در صورت استفاده از کوله پشتی مطمئن شوید که به خوبی طراحی شده و به درستی از آن‌ها استفاده می‌شود

ورزش منظم برای کمک به تقویت کمر و انعطاف‌پذیر نگه داشتن آن انجام دهید. فعالیت‌هایی مانند شنا، دویدن، پیاده روی و یوگا برای کمک به پیشگیری از مشکلات کمر ایده‌آل هستند.

تمرینات ورزشی برای درمان قوز کمر

یک برنامه ورزشی سالم که بر تمرینات خاص شرایط، تمرین وضعیت بدنی سالم و مراقبت‌های کایروپراکتیک تمرکز دارد، می‌تواند به بیماران کمک کند تا قوز کمر و ظاهر پشت گرد خود را بهبود بخشند. مطالعاتی در مورد نقش تمرینات قوز کمر در درمان انجام شده است و یافته‌ها حاکی از آن است که وقتی در یک برنامه درمانی فعال که حول محور علت ایجاد می‌شود، ادغام شوند، تمرین‌هایی که کشش و تقویت می‌کنند می‌توانند به کاهش زاویه کیفوز در قسمت بالای کمر کمک کنند.
تمرینات زیر برای درمان قوز کمر توسط healthline معرفی و تایید شده‌اند.
در حالی که ورزش‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، و هیچ تمرینی نباید بدون تأیید ارائه‌دهنده درمان بیمار انجام شود، در زیر ۴ تمرین مفید قوز کمر آورده شده است.

1. حرکت تصویر آینه‌ای (Mirror Image)

حرکت تصویر آینه‌ای

تمرینات مبتنی بر تصویر آینه‌ای می‌تواند جنبه‌ای از درمان در تعدادی از بیماری‌های ستون فقرات باشد. وقتی صحبت از قوز کمر به میان می‌آید، ایده این است که در حالی که بیمار در مقابل آینه می‌ایستد، می‌تواند برخلاف وضعیتی که نیاز به اصلاح دارد حرکت کند. این کار را می‌توان با ایستادن به صورت عمودی و جمع کردن چانه، در حالی که سر را به سمت عقب در راستای تنه کشیده و به طور یکنواخت بین شانه‌ها قرار داد، انجام داد.

در مرحله بعد، پایین آوردن تیغه‌های شانه به پشت و پایین و نگه داشتن این وضعیت به مدت تقریباً ۳۰ ثانیه می‌تواند به اصلاح وضعیت نامناسب بدن کمک کند و به بیماران این امکان را می‌دهد که تفاوت بین وضعیت مناسب و وضعیت نامناسب را به وضوح ببینند.

2. حرکت چرخاندن فوم زیر ستون فقرات (Thoracic spine foam rolling)

حرکت چرخاندن فوم زیر ستون فقرات

حرکت چرخاندن فوم زیر ستون فقرات، فقط نیاز به فوم غلتک دارد و می‌توان آن را به راحتی و با خیال راحت در خانه انجام داد. این تمرین قوز کمر شامل دراز کشیدن روی زمین با یک فوم غلتک شکل در زیر قسمت میانی پشت در حالی که به آرامی روی غلتک بالا و پایین می‌چرخید.
این حرکت ملایم عضلات پشت و ستون فقرات قفسه سینه را ماساژ می‌دهد، آن‌ها را آرام می‌کند و آن‌ها را به درمان پاسخ می‌دهد و علاوه بر کمک به مدیریت درد، کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به بهبود تحرک مهره‌های سینه‌ای کمک کند. این حرکت را می‌توان به تعداد دفعات لازم برای احساس سفت شدن عضلات، شل شدن، کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی انجام داد.

3. حرکت اکستنشن سوپرمن (Superman Extensions)

حرکت اکستنشن سوپرمن

حرکات اکستنشن سوپرمن، تمرینات اکستنشن ستون فقرات هستند که عضلات بازکننده را هدف قرار می‌دهند و می‌توانند به قوی و انعطاف‌پذیر نگه داشتن عضلات مرکزی کمک کنند تا بتوانند به طور مطلوب از ستون فقرات حمایت کنند. حرکت اکستنشن سوپرمن با دراز کشیدن روی زمین روی شکم و دراز کردن دست‌ها در جلوی سر انجام می‌شود.
در حالی که سر را در حالت خنثی نگه داشته‌اید و به پایین به زمین نگاه می‌کنید، دست‌ها و پاها را همزمان به سمت سقف بلند کنید. نگه داشتن ۳۰ ثانیه و تکرار ۱۰ بار باعث ایجاد فضایی در ستون فقرات می‌شود که می‌تواند فشار را خنثی کند و در عین حال ماهیچه‌هایی که ستون فقرات را پشتیبانی و تثبیت می‌کنند تقویت و کشش می‌دهد.

4. حرکت عقب کشیدن سر (Head Retraction Stretch)

حرکت عقب کشیدن سر

هنگامی که یک انحنای ستون فقرات غیرطبیعی در قسمت بالایی پشت وجود داشته باشد، می‌تواند بر روی عضلات گردن نیز تأثیر بگذارد که می‌توانند کشیده و ضعیف شوند. حرکت عقب کشیدن سر شامل دراز کشیدن صاف روی زمین به پشت، کشیدن چانه به عقب و سمت زمین است. نگه داشتن این حالت به مدت ۱۵ ثانیه با ۵ تا ۱۰ تکرار می‌تواند به درمان قوز کمر کمک کند.

زندگی با قوز کمر

قوز کمر می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، بنابراین تجربه هر فرد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بسیاری از مردم با کیفوز زندگی می‌کنند بدون اینکه درد قابل توجه یا محدودیت در حرکت یا سایر عملکردها را تجربه کنند. افراد مبتلا به قوز کمر شدیدتر ممکن است درد یا عوارضی داشته باشند که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.
با این حال، گزینه‌های درمانی زیادی برای مدیریت درد و اصلاح انحنای ستون فقرات وجود دارد. حفظ تحرک خود از طریق فیزیوتراپی و تمریناتی که وضعیت بدنی، پشت و قدرت مرکزی بدن شما را بهبود می‌بخشد، مهم است. برخی از افراد مبتلا به کیفوز، به ویژه کودکان و نوجوانان، ممکن است از ظاهر کمر خود ناراضی باشند و از موقعیت‌های اجتماعی اجتناب کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از تن یار، روش‌های درمان کیفوز، اصلاح قوز کمر با بریس و تمرینات اصلاحی را بررسی کردیم. با استفاده از قوزبند طبی و انجام این تمرینات می‌توانید از پیشرفت قوز کمر جلوگیری کنید و وضعیت ظاهری و سلامتی خود را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *