متفرقه

بهترین زانوبند برای آرتروز زانو یا ساییدگی زانو

بهترین زانوبند برای آرتروز زانو

آرتروز زانو یا ساییدگی زانو یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای زانو به خصوص در سنین بالا پیش می آید. تمامی مشکلات ارتوپدی ممکن است از خفیف تا شدید در افراد رخ دهند. در مورد ساییدگی هم مانند تمامی آسیب های دیگر، مشکلات خفیف می تواند با مراعات، ورزش و استفاده از ساپورت طبی درمان شوند. اما در درجات آسیب شدید، احتمالا عمل جراحی تنها راه حل است. زانو بند طبی، یک روش‌ کمک درمانی بسیار مهم محسوب می شود که می تواند از پیشرفت آرتروز جلوگیری ‌کند. بریس زانو می‌تواند مفاصل را در یک راستا حفظ کند و برای تسریع ترمیم رباط‌ها پس از جراحی مفید است. علاوه بر آن، استفاده از زانو بند طبی به کاهش درد زانو کمک می‌کند. اما بهترین مدل زانو‌بند طبی برای آرتروز زانو کدام است؟ افراد مبتلا به زانو‌‌درد برای تسکین درد مفصل، بهتر است از کدام مدل استفاده کنند؟ و … سوالات مهمی هستند که قرار است در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم.

همچنین، در این مقاله، قصد داریم شما را در انتخاب بهترین مدل‌‌ زانو‌بند برای آرتروز زانو راهنمایی کنیم. اگر شما هم دچار زانو درد ناشی از آرتروز هستید یا قصد تهیه زانو بند طبی برای عزیزان خود را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع آرتروز یا ساییدگی زانو

استئوآرتریت: آسیب‌های زانو ناشی از آرتروز، ممکن است به علت بیماری مفصلی استئوآرتریت رخ دهد. علائم این بیماری زمانی آغاز می‌شوند که غضروف انتهای استخوان‌ دچار فرسایش شوند. در این بیماری مفصلی، استفاده از زانوبند طبی بسیار کاربردی خواهد بود، زیرا این وسیله می‌تواند از فرسایش بیشتر بافت غضروف جلوگیری کند و درد زانو را تسکین ‌دهد.

آرتریت روماتوئید: در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی با تولید آنزیم‌ها و مواد شیمیایی به بافت مفصلی حمله می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. در این بیماری خود ایمنی، زانو‌بند نقش حمایتی ویژه‌ای را ایفا خواهد کرد.

در هر دو بیماری‌ بیان شده، بیمار درد و کاهش عملکرد را در مفصل زانو احساس می‌کند و یکی از روش‌های درمانی توصیه شده برای این دسته از بیماران، استفاده از زانو بند طبی است که در ادامه، بیشتر به آن می‌پردازیم. آرتروز زانو در عامیانه بیشتر با نام ساییدگی زانو شناخته می شود. به همین دلیل اگر شنیدید از این لفظ استفاده شد، در واقع منظور همان آرتروز است. نام های علمی و پزشکی مثل آرتریت و استئو آرتریت در عامیانه جندان استفاده نمی شوند و بیشتر جنبه پزشکی دارند.

آرتروز زانو

تحقیقات علمی در جهان، استفاده از زانو‌بند را برای بهبود آرتروز زانو تایید کرده‌اند؟

تحقیقات زیادی در مورد تاثیر استفاده از زانو بند برای آرتروز مفصلی انجام شده است، اما نتایج به دست آمده متفاوت هستند. بسیاری از مطالعات، تسکین درد و عملکرد بهتر زانو را هنگام استفاده از زانو بند طبی مناسب نشان می‌دهند. به طور کلی، تحقیقات بیشتری در رابطه با مزایای بلند مدت استفاده از زانو‌بندها و مقایسه انواع مختلف این ارتزها نیاز است.

موضوعی که در همه تحقیقات به اثبات رسیده است این است که هر مدل از زانو بند، ممکن است برای برخی بسیار مفید باشد و برای برخی، تاثیر آنچنانی نداشته باشد. بیشتر بیماران مبتلا به آرتروز، پس از استفاده از زانو‌بند، تسکین درد و تورم را گزارش کرده‌اند که این نشان‌دهنده عملکرد موثر بریس در این افراد است. مهم این است که مدل و نوع زانو‌بند با توجه به نوع و شدت آرتروز، سن فرد، وزن بدن و سطح فعالیت مفصل در آن فرد تعیین شود تا بتوانیم شاهد بیشترین تاثیر زانو‌بند طبی باشیم.

نحوه بهبود درد ناشی از آرتروز زانو با استفاده از زانو‌بند

هدف بیشتر زانو‌بندهای طبی پشتیبانی از تاندون‌ها و رباط‌های زانو برای تثبیت مفصل است. اکثر بریس‌ها با بستن بندها و تسمه‌هایی که اطراف زانو قرار گرفته‌اند، مفصل را تثبیت می‌کنند. هنگامی که دامنه حرکتی مفصل کمتر می‌شود، ممکن است دردی را که در طول روز احساس می‌کنید به حداقل ممکن برسد. برخی از پزشکان در اولین مرحله از آغاز درمان، استفاده از بریس‌هایی که محدودیت حرکتی بیشتری برای زانو ایجاد می‌کنند را تجویز می‌کنند.

آرتروز زانو

انواع زانو بند طبی

در کشور ما، انواع مختلفی از زانو‌بندهای طبی وجود دارد که بر اساس عملکرد، می‌توانیم آن‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی کنیم:

زانو بند عملکردی: از این ارتز برای محافظت یا تثبیت زانو آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

زانو بند توانبخشی: از این بریس، برای محافظت از زانو پس از جراحی یا آسیب‌ استفاده می‌شود.

زانو بند پیشگیری کننده: از این زانو بند برای پیشگیری یا کاهش آسیب‌های زانو در ورزش استفاده می‌شود.

آستین زانو: آستین‌های زانو از لحاظ عملکردی و فنی زانو بند طبی نیستند، اما برای تثبیت زانو و عضلات آن مفید عمل می‌کنند.

همانطور که مشاهده کردید، انواع مختلفی از بریس‌های زانو وجود دارند و همه آن‌ها در بهبودی بیماری آرتروز موثر نیستند.

پر فروش ترین زانوبند های طبی

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

748,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

چگونه زانوبند طبی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین زانوبند که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد، موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع: با توجه به نظر پزشک، تصمیم بگیرید که کدام نوع زانو‌بند برای نیاز شما بهترین است. برخی از بریس‌ها لولا‌دار، کشکک باز و یا ساده هستند.

سطح پشتیبانی: تصمیم بگیرید که زانو‌بند تا چه میزان باید حرکت مفصل شما را محدود کند و این موضوع ممکن است در طول فعالیت‌های مختلف متفاوت باشد. بریس‌هایی با پشتیبانی بالا، ممکن است انجام فعالیت‌های روزانه شما را محدود کنند و مدل‌هایی با پشتیبانی کمتر، دامنه حرکتی بیشتری را ارائه می‌دهند اما پشتیبانی آنها کمتر است.

راحتی و تناسب: زانو‌بندی را  انتخاب کنید که با پارچه‌ای با وزن سبک، تنفس‌پذیر، حمایت‌کننده و در عین حال راحت تولید شده باشد. اگر پوست حساسی دارید، به دنبال پارچه‌های ضد حساسیت باشید.

اندازه مناسب: اندازه و سایز زانو بند طبی را متناسب با زانو انتخاب کنید تا این محصول بتواند حداکثر پشتیبانی را به شما ارائه دهد.

قیمت: بریس‌های بادوام و با پشتیبانی بیشتر، به دلیل استفاده از مواد با کیفیت بالا،  از قیمت بیشتری برخوردار هستند. زانوبندهای ساده و آستین‌های زانو قیمت‌ کمتری دارند، اما سطح پشتیبانی پایین‌تری را ارائه می‌دهند.

زانوبند مناسب برای بعد از عمل آرتروز

پس از انجام عمل جراحی زانو (به هر دلیل اعم از آرتروز یا پارگی رباط صلیبی یا …) لازم است تا مدتی از ثابت کننده زانو استفاده کنید تا به مفاصل و ساختاد داخلی زانو فشار وارد نشود. پس از مدتی می توانید زانوبند مدرج یا چهارفنره را جایگزین نمایید. مدت زمان استفاده از ثابت کننده زانو به تجویز پزشک 1 هفته تا 1 ماه و زانوبند 4 فنره حدود 2 ماه است.

چه زمانی در رابطه با ساییدگی زانو به پزشک مراجعه کنید؟

  • مشکل در حرکت دادن زانو در طول فعالیت‌های روزانه
  • سفتی و حساسیت در زانو
  • زانوها یا سایر مفاصلی که ملتهب هستند
  • احساس ضعف شدید در زانو

همچنین، اگر آرتریت شدید دارید، ممکن است پزشک استفاده از بریس Un Loader که به صورت سفارشی ساخته می‌شود را تجویز کند. مشاوره با پزشک متخصص در مورد ویژگی‌های آرتروز می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام زانو‌‌بند طبی برای نیازهای شما بهترین است.

آرتروز زانو

سوالات متداول

بهترین مدل زانوبند برای آرتروز زانو چیست؟

بهترین مدل زانوبند طبی، بستگی به شدت علائم آرتریت و سطح فعالیت مورد نظر شما دارد. برای آرتریت متوسط تا شدید، بریس تخلیه کننده (Un loader) ممکن است بهترین گزینه باشد. این زانو بند بیشترین میزان حمایت و تسکین درد را فراهم کند و توسط پزشک تجویز می‌شود. برای آرتروز خفیف تا متوسط، زانوبند‌ ساده حمایت کافی و تسکین درد را برای فعالیت‌های روزانه، به خصوص راه رفتن، فراهم می‌کند. سعی کنید در صورت امکان زانوبندهایی را انتخاب کنید که محدودیت حرکتی بیشتری دارند و حمایت کننده های قوی تری هستند.

آیا استفاده از آستین‌ زانو برای آرتروز مفید است؟

آستین‌های زانو می‌توانند برای آرتروز مفید باشند، به خصوص هنگام دویدن و ورزش کردن. البته استفاده از آستین زانو برای تخریب مفصلی متوسط تا شدید و زمانی که مراحل بهبودی را طی می‌کنید، چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *