درمان بیماری‌های ارتوپدی

نقش شانه بند در دررفتگی شانه

نقش شانه بند در دررفتگی شانه

دررفتگی شانه، یکی از عارضه‌های دردناکی است که می‌تواند بر هر فردی در طول زندگی اتفاق بی‌افتد. بازو در مفصل گلنوهومرال به شانه شما متصل می‌شود. این نیز مفصل شانه «گوی و کاسه‌ای» در نظر گرفته می‌شود که در آن سر استخوان بازو «گوی» و مفصل شانه (گلنوئید) «کاسه» را تشکیل می‌دهد. هنگامی که گوی بازو به طور جزئی یا کامل از حفره شانه خارج می‌شود، به این حالت دررفتگی شانه می‌گویند. دررفتگی شانه اغلب با شانه جدا شده اشتباه گرفته می‌شود، که زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل AC در شانه از استخوان ترقوه شما جدا شود. اساساً دررفتگی و جدا شدن شانه در نواحی مختلف شانه شما اتفاق می‌افتد و بنابراین آسیب‌های جداگانه‌ای هستند.
در این مقاله از سایت تن یار، نقش شانه بند در دررفتگی شانه را بررسی می‌کنیم. همچنین، به علل و علائم در رفتگی شانه اشاره می‌کنیم. با تن یار تا انتهای این مقاله همراه باشید.

علل دررفتگی شانه

دررفتگی شانه معمولاً نتیجه تروما، مانند آسیب در حین ورزش یا زمین خوردن است. شانه متحرک‌ترین مفصل بدن است، اما از آنجایی که می‌تواند در جهات مختلف بچرخد، می‌تواند به جهات جلو، عقب یا پایین نیز دچار دررفتگی شود. شایع‌ترین نوع دررفتگی شانه به سمت جلو است، به این معنی که استخوان بازو به سمت جلو و خارج از مفصل حرکت داده شده است. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که بازو در موقعیت پرتاب آسیب ببیند، مانند زمانی که یک بازیکن در حین پرتاب فوتبال اخراج می‌شود.
شایع‌ترین علت دررفتگی شانه برای اولین بار، یک آسیب تروماتیک، مانند برخورد شدید، حرکت فشاری ناگهانی، یا افتادن روی بازوی دراز شده است. اینها تقریباً ۹۵٪ از دررفتگی‌های شانه را تشکیل می‌دهند در حالی که ۵٪ دیگر اتروماتیک هستند. این بدان معنی است که آن‌ها در اثر حوادث جزئی مانند بالا بردن بازو یا قرار دادن آن در موقعیت خاصی هنگام خواب ایجاد می‌شوند. افراد مبتلا به دررفتگی‌های اتروماتیک دارای ناهنجاری‌هایی در عضلات و بافت همبند اطراف شانه هستند.

در رفتن شانه

علائم دررفتگی شانه

بارزترین علامت دررفتگی شانه درد است. همچنین ممکن است مفصل احساس بی‌حسی یا ضعف داشته باشد و ممکن است تورم و کبودی وجود داشته باشد. بیمار به احتمال زیاد در حرکت بازو دچار مشکل خواهد شد. هنگامی که به شانه نگاه می‌کنید، ممکن است شبیه به حالت عادی نباشد، اما این ممکن است به دلیل تورم نیز باشد. پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و احتمالاً برای تشخیص مناسب عکس اشعه ایکس می‌گیرد.
در ادامه، موارد زیر علائم اصلی دررفتگی شانه هستند.

  • تغییر شکل قابل مشاهده (شانه «خارج از جای خود» به نظر می‌رسد)
  • درد شدید شانه
  • تورم و/یا کبودی
  • ناتوانی در حرکت مفصل
  • ممکن است باعث بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در بازو یا گردن شما شود.
  • عضلات شانه ممکن است به دلیل درد دچار اسپاسم شوند.

نحوه درمان دررفتگی شانه

مانند هر آسیب دیگری، پزشک شما بهترین منبع مشاوره در مورد روش درمانی مناسب برای شرایط شما خواهد بود. اگر فکر می‌کنید که دچار دررفتگی شانه شده‌اید، مفصل را دستکاری نکنید تا زمانی که به یک پزشک مراجعه کنید که بتواند شانه شما را به درستی در جای خود به عقب برگرداند. پزشک شما یک روش بیهوشی را برای این عمل انتخاب می‌کند، معمولاً یا داخل وریدی (IV) که برای چند دقیقه بیهوش هستید، یا موضعی، که در آن شانه شما بی‌حس می‌شود. سپس پزشک شانه شما را دستکاری می‌کند تا زمانی که گوی بالای بازو دوباره در کاسه مفصل قرار گیرد. درد معمولاً به محض بازگرداندن شانه به جای خود شروع به کاهش می‌کند.

پس از عمل، احتمالاً برای چند هفته از بی‌حرکت کننده بازو یا شانه بند طبی استفاده خواهید کرد. هنگامی که درد و تورم کاهش یافت، احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند که فیزیوتراپی برای تقویت مجدد رباط‌های شانه و بازیابی دامنه حرکتی انجام دهید. بیمارانی که دچار دررفتگی شانه شده‌اند، احتمال وقوع مجدد آن بسیار بیشتر است. اگر دررفتگی‌های مزمن (تکراری) شانه شروع شود، ممکن است گزینه‌های جراحی توصیه شود. کتف بند طبی، از بروز مجدد این عارضه جلوگیری می‌کند.

 

انواع شانه بند

کتف بند یک طرفه

498,000 تومان
  • کنترل مناسب حرکات مفصل شانه
  • ساپورت بعد از جراحی

شانه بازوبند نئوپرن

748,000 تومان
  • بی ثباتی مفصل شانه
  • بورسیت مفصل شانه

تسکین درد دررفتگی شانه

پس از اینکه پزشک شانه شما را به جای خود بازگرداند درد شدید شما تسکین می‌یابد، اما همچنان درد دارید. می‌توانید با استفاده از مسکن‌های موضعی، تسکین سریع آن ناحیه را دریافت کنید. کمپرس سرد و گرم نیز می‌تواند به تسکین درد کمک کند. با پزشک خود در مورد اینکه گرما یا سرما برای دررفتگی شانه شما بهتر است صحبت کنید و از آنچه که بهترین احساس را دارد استفاده کنید. گرما می‌تواند برای شل کردن شانه قبل از فیزیوتراپی مفید باشد در حالی که سرما می‌تواند به تسکین هر گونه ناراحتی بعد از ورزش کمک کند. استفاده از شانه بند می‌تواند خونرسانی را در این ناحیه را افزایش دهد و در نهایت، درد را تسکین می‌دهد.
بی‌حرکت نگه داشتن شانه با استفاده از شانه بند طبی

پزشک شما احتمالاً پس از جا انداختن شانه شما یک شانه بند را توصیه می‌کند. این کمک می‌کند تا در زمان بهبودی شانه شما در بهترین حالت بی‌حرکت بماند. شانه بند معمولاً برای ۱-۳ هفته پوشیده می‌شود. دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد مدت زمانی که باید ساپورت خود را بپوشید، دنبال کنید.

ممکن است در طول ریکاوری به یک بریس شانه نیاز داشته باشید. کتف بند طبی در حین بهبودی از شانه شما حمایت می‌کند و فشرده‌سازی سبکی را برای کمک به کاهش التهاب ارائه می‌دهد. اکثر بریس‌ها همچنان حرکت شانه را تا حدودی فراهم می‌کند تا بتوان آن‌ها را در طول تمرینات تقویتی پوشید. می‌توانید بعد از بهبودی از شانه بریس استفاده کنید تا از دررفتگی شانه در آینده جلوگیری کنید. این ساپورت ارتوپدی از این مفصل پشتیبانی می‌کند و از حرکت شانه شما به محدوده آسیب‌پذیر جلوگیری می‌کند. اگر این یک آسیب مکرر باشد، احتمالاً بریس توصیه می‌شود.

دررفتگی شانه

جمع‌بندی

اگر دچار دررفتگی شانه شده‌اید، به حمایت در شانه خود نیاز دارید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دچار دررفتگی شانه هستند، از وضعیت بازوی خود آگاهی کافی ندارند. همچنین تحقیقات جدیدی در حال انجام است که نشان می‌دهد افرادی که دچار دررفتگی شانه شده‌اند، پس از آسیب دیدگی اعتماد به نفس کمتری دارند. بریس شانه حمایت بازوی شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند اعتماد به نفس شما را به شانه شما افزایش دهد. می‌توانید استرپ‌ها را طوری قرار دهید که دامنه حرکت را در حین بهبودی از آسیب‌دیدگی‌تان محدود کنید، به طوری که مطمئن باشید شانه شما از جای خود خارج نمی‌شود. کتف بند طبی، نقش بسیار مهمی در درمان و تسکین درد دررفتگی شانه دارد و فرایند بهبودی را تسریع می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *