بیماری های ارتوپدی

مهم ترین و رایج ترین مشکلات ارتوپدی کمر

مشکلات ارتوپدی کمر

بیشتر افراد با دلایل متفاوت در طول زندگی خودشان، کمر درد را تجربه می کنند. برخی از این علل مربوط به آسیب های وارده و فشار بیش از اندازه به کمر است و برخی دیگر به دلیل افزایش سن بروز می کنند. به هر حال شکی نیست که مشکلات ارتوپدی کمر رایج ترین نمونه های مشکلات ارتوپدی هستند. با افزایش سن احتمال بروز کمردرد با علل مختلف بالاتر خواهد بود. به هر حال کمر درد از شایع ترین مشکلات رایج بین مردم می باشد. بسیاری مواقع درمان کمردرد بسیار ساده است مثل استفاده از کمربند طبی یا ورزش های سبک روزانه. اما گاهی مشکل پیچیده شده و نیاز به جراحی های کمر دارد. البته استفاده از کمربند های طبی بعد از جراحی نیز لازم است.

دلایل دچار شدن به کمر درد کدام اند؟

کمر انسان از ساختار نسبتا پیچیده ای تشکیل می شود که شامل عضلات و ستون فقرات و دیسک های پد مانند بین مهره ها و تاندون ها و ربات ها است. بیشترین دلیل ابتلا به کمر درد مشکلات مربوط به دیسک کمر می باشد. تصادفات و سقوط از ارتفاع و وارد شدن فشار عضلانی ناشی از قرار گرفتن در پوزیشن های فیزیکی نا مناسب می تواند فشار زیادی بر ستون فقرات و مهره ها وارد کرده و به بروز مشکلات ارتوپدی کمر و ایجاد کمردردهای حاد یا مزمن منجر گردد.
بنابراین توصیه ی بیشتر پزشکان بر این است که در صورت انجام کارهای فیزیکی سنگین و تحمیل فشار بر کمر، حتما از کمرهای طبی کار استفاده شود. از این طریق فشار وارده به کمر کاسته می شود وحمایت و پشتیبانی موثری در این ناحیه صورت می گیرد. هر گونه ایجاد کشیدگی و فشار بر کمر معمولا به درد در کمر منتهی خواهد شد.

کمردرد

شایع ترین علت های بروز مشکلات ارتوپدی کمر

  1.  اسپاسم های عضلانی
  2.  کشیدگی در رباط های کمر
  3.  دیسک های صدمه دیده در کمر
  4.  شکستگی یا زمین خوردن در ناحیه استخوان های کمری
  5.  بارداری
  6.  چاقی و داشتن اضافه وزن
  7.  سبک و شیوه ی زندگی بدون تحرک

بروز مشکلات ارتوپدی کمر در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد که دلیل آن تغییرات هورمونی بیشتر در خانم ها است. همچنین عواملی همچون اضطراب و استرس نیز می توانند در شرایطی موجب بروز کمر درد شود. علاوه بر این موارد، فعالیت هایی هستند که باعث بروز کمر درد می شوند. این موارد شامل:

  1. بلند کردن و جابه جایی اجسام سنگین به روش غیر استاندارد و غیر اصولی : با استفاده از کمر بند های طبی کار از بروز این درد های در کمر می توان پیشگیری نمود.
  2. حرکت ها و چرخش های ناگهانی در ناحیه کمر : این نوع از کمر درد اغلب در ورزشکاران مشاهده می شود.
  3. وجود مشکلات ساختاری در کمر : گاهی وجود مشکلاتی مربوط به ساختار کمر مانند قوز در این ناحیه منجر به کمر درد می شود. توصیه می شود برای کمک به بهبود وضعیت کمر و تسکین کمر درد از قوزبند های طبی استفاده شود. استفاده طولانی مدت از قوزبند های طبی می توانند موجب اصلاح وضعیت کمر و در نتیجه درمان کمردرد نیز شود.
  4. پاره شدن دیسک : مهره های ستون فقرات از طریق دیسک ها مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرند. بنابراین با پاره شدن دیسک فشار زیادی به رشته های عصبی وارد می شود و موجب بروز مشکلات ارتوپدی کمر و در نتیجه کمردرد می شود.
  5. بیرون زدن دیسک : یکی دیگر از علل ابتلا به کمر درد بیرون زدگی های دیسک می باشد. افزایش سن یکی از عوامل در بیرون زدگی دیسک می باشد.
  6. سیاتیک : فشرده شدن اعصاب سیاتیک نیز از عوامل بروز کمردرد می باشد. عصب سیاتیک که بزرگ ترین عصب بدن نیز می باشد از بخش پایینی ستون فقرات شروع می شود و تا پشت پا و ساق پا کشیده می شود. دردهای مربوط به سیاتیک معمولا به طور ناگهانی رخ می دهند و از کمر شروع شده به پشت باسن و ساق پا انتشار می یابد. سوزن سوزن شدن در بخش های فوقانی بدن و نیز ضعیف و بی حال شدن پاها از دیگر نشانه های دردهای سیاتیکی می باشد.
  7. آرتوروز : کمر دردهای ناشی از آرتوز در نواحی مفاصل باسن و کمر دیده می شود و در شرایطی می تواند منجر به تنگی نخاعی هم شود. در صورتی که بروز کمر درد به دلیل آرتوز باشد استفاده از ارتزهای مربوط به کمر مانند انواع کمر بند های نرم که قابلیت ایجاد کشش و فشار مناسب را داشته باشند می تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.
  8. مشکلات کلیوی : وجود عفونت در کلیه و یا وجود سنگ کلیه نیز به ایجاد کمر درد منتهی خواهد شد.
  9. اختلالات خواب : تحقیقات نشان داده است که افرادی که مبتلا به این عارضه هستند نسبت به سایرین بیشتر به کمر درد مبتلا می شوند.
  10. عفونت ها : گاها وجود عفونت در لگن و مثانه نیز به ایجاد کمر درد منجر می شود.

نشانه های مشکلات ارتوپدی کمر

بعد از اشاره به دلایل بروز کمر درد، آشنایی با نشانه های این عارضه نیز می تواند کمک زیادی به ما در شناخت و درمان به موقع و صحیح آن بنماید. اما نکته ی حائز اهمیت این است که در بیشتر موارد ابتلا به کمر درد، بهترین راهکار مراجعه به پزشک و دریافت درمان های علمی است. البته در کمر درد با دلایل مختلف همیشه یک گزینه ی مورد تایید پزشکان استفاده از لوازم ارتوپدی مناسب مانند انواع کمربند های طبی اعم از سخت و نرم می باشد. در ادامه به معرفی انواع کمربند های طبی نیز خواهیم پرداخت. اینک به علائم بروز کمردرد می پردازیم:
وجود درد در ناحیه ی پشت و گاها دردی که تا باسن و پاها کشیده می شود از نشانه های آسیب کمر است. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که می تواند حاکی از مشکلات کمر باشد که عبارتند از:

  • وجود تورم و التهابات در کمر
  • درد در قسمت بین پاها
  • عدم توانایی کنترل ادرار
  • بروز حالت بی حسی در اطراف ناحیه ی تناسلی
  • بروز بی حسی در اطراف مقعد و یا باسن
  • در مواردی وجود تب
  • بروز مشکل بی اختیاری در مدفوع

مشکلات کمر

راه های تشخیص دلایل بروز کمر درد

  • ام آر آی : فتق دیسک و مشکلات مربوط به تاندون و عضلات و ربات ها در کمر از طریق انجام سی تی اسکن و ام آر آی تشخیص داده می شود.
  • اسکن کردن استخوان : شکستگی های ناشی از پوکی استخوان و وجود تومورهای استخوانی از این طریق تشخیص داده می شوند.
  • آزمایش خون : چنانچه درد کمر به دلیل وجود عفونت باشد از طریق آزمایش خون این علت مشخص خواهد شد.
  • الکترومیوگرافی : اگر علت کمردرد دیسک فتق و تنگی کانال نخاعی باشد از این طریق قابل تشخیص می باشد.

بعد از مشخص شدن علت ایجاد شدن کمر درد، راه کارهای مختلفی از دارو درمانی تا جراحی برای رفع آن در نظر گرفته می شود. اما استفاده از محصولات ارتوپدی در بیشتر موارد برای بهبود علل و تسکین درد توسط پزشکان تجویز و مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد نیز این محصولات از بروز مشکلات ارتوپدی کمر و ایجاد کمر درد جلوگیری خواهند کرد. در ادامه به شیوه ی عمل و تاثیر گزاری این ارتز های ارتوپدی خواهیم پرداخت. همچینین برای اینکه در ارتباط با کمر درد بیشتر مطالعه کنید میتوانید مقاله ی سازمان NHS را مطالعه کنید.

استفاده از کمربند های طبی برای بهبود کمر درد

کمربندهای طبی روش جدیدی برای درمان دردهای کمر نیستند و از قدیم افراد برای کاهش درد کمر، به روش های مختلفی کمر خود را میپوشانده اند. اما امروز این محصولات از تکنولوژی و فناوری های جدید برای بهبود عملکرد استفاده می کنند. کمربندهای طبی از هر نوع و جنسی، از عضلات کمر حمایت می کنند و با کاهش دایره ی حرکات کمری از بروز تنش های ناگهانی در کمر جلوگیری می نمایند. همچنین حرارتی و گرمای ایجاد شده توسط این محصولات در ناحیه ی کمر به تسکین هر چه بیشتر و بهتر کمر درد کمک زیادی می کند.

مزایای استفاده از کمربند های طبی

  • آسیب دیدگی های ناحیه ی کمر با سرعت بیشتری بهبود خواهند یافت.
  • گرفتگی در عضلات کمر و تنش های حرکتی به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.
  • از فشار وارده بر روی کمر در حین انجام فعالیت های سنگین بدنی جلوگیری می کند.
  • حالت ایستایی کمر را تصحیح کرده و باعث کاهش فشار روی ستون فقرات می شوند.

انواع کمربند های طبی

کمربند طبی نرم : این نوع از ارتز ها معمولا از جنس های نرم و قابل انعطاف تهیه و تولید می شوند. این نوع کمربند با بندهایی به دور کمر فیکس شده و می توان میزان فشار وارده را از طریق این بند ها تنظیم نمود.

کمربند طبی نرم Free

593,000 تومان
  • کمردرد خفیف
  • کشیدگی خفیف عضلات و لیگامان ها

کمربند طبی نرم صادراتی FREE

693,000 تومان
  • کمردرد خفیف
  • کشیدگی خفیف عضلات و لیگامان ها

 

کمربندهای طبی سخت : این نوع از کمربندها معمولا از جنس پلاستیک سخت تهیه و تولید شده و برای استفاده در موارد جدی تر و مشکلات حاد استفاده می شوند. عموما در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که انحراف ستون فقرات وجود داشته باشد یا مشکلات ارتوپدی کمر پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

کمربند طبی سخت Free

598,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

کمربند طبی سخت صادراتی FREE

698,000 تومان
  • فتق دیسک بین مهره ای - کمردرد
  • کشیدگی شدید عضلات و لیگامان ها

 

کمربندهای طبی نیمه سخت : کمربندهای نیمه سخت حد واسطی از دو نمونه ی بالا هستند که می توانند برای مشکلات معمولی استفاده شوند و در عین حال برای بیمار تا حدودی آزادی حرکت داشته باشند.

جمع بندی

هر چند مشکلات ارتوپدی کمر ، در افراد با سنین مختلف رایج هستند اما با کمی مراقبت و بهبود نحوه ی زندگی می توانید به مقدار قابل توجهی از این مشکلات و دردها بکاهید. استفاده از کمربندهای طبی یکی از مهم ترین مواردی است در تمام مراحل کمر درد می تواند کمک کننده باشد. جهت خرید کمربند طبی می توانید به صفحه دسته بندی آن مراجعه فرمایید.

2 دیدگاه در “مهم ترین و رایج ترین مشکلات ارتوپدی کمر

  1. کیومرث وزیری گفت:

    با درود اگر جدولی برحسب انادازه کمر ضمیمه بفرمائید بسیا مفید است با تشکر

    1. Tanyar گفت:

      سلام دوست عزیز.
      چشم در اولین فرصت حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *