مراقبت و سلامتی

در چه زمانی از جوراب واریس استفاده کنیم؟

در چه زمانی از جوراب واریس استفاده کنیم؟

آیا تا به حال به پوشیدن جوراب‌های واریس فکر کرده‌اید؟ اگر به نظر می‌رسد چیزی است که فقط خانم‌های مسن می‌پوشند، ممکن است مزایای این ساپورت‌های ارزان قیمت و مفید را از دست بدهید. گردش خون خوب برای سلامتی حیاتی است. به عبارت ساده، جوراب‌های واریس با کمک و بهبود جریان خون در پاهای شما کار می‌کنند. بسیاری از شرایط پزشکی می‌توانند منجر به ناراحتی و تورم در پاهای شما شوند. فشار مداوم اعمال شده توسط جوراب‌های واریس همراه، خون را وادار می‌کند تا از طریق سیاهرگ‌های عمیق پاها و به سمت قلب شما جریان یابد. وقتی خون به حرکت خود ادامه می‌دهد، احتمال کمتری دارد که در پاها و مچ پا جمع شود و باعث تورم و افزایش خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها شود.
در این مقاله از سایت تن یار قصد داریم زمان استفاده از جوارب واریس و کارکرد آن را شرح دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جوراب‌های واریس چگونه کار می‌کنند؟

جوراب‌های واریس در اطراف مچ پا تنگ‌تر هستند و وقتی به سمت زانوی شما حرکت می‌کنند کمتر منقبض می‌شوند. آن‌ها بافت‌های پا و ساق پا را فشار می‌دهند تا تورم را محدود کنند و خون را به سمت بالا فشار دهند. از آنجایی که گرانش علیه بدن شما کار می‌کند، خون در رگ‌های شما در قسمت پایین بدن شما باید سخت‌تر کار کند تا به قلب شما برسد. وقتی خون در پاهای شما جمع می‌شود، نتایج آن خستگی، تورم و درد است. اما علاوه بر بهبود گردش خون، جوراب‌های واریس خطر لخته شدن خون در پاها و یک بیماری جدی پزشکی به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) را نیز کاهش می‌دهند. هنگامی که لخته‌های خون در پا از جای خود خارج می‌شوند، می‌توانند تا قلب شما حرکت کنند و باعث آمبولی ریه شوند . آمبولی ریوی، یک عارضه تهدید کننده زندگی است و بیمار تنها چند دقیقه وقت دارد که خود را به یک مرکز درمانی مجهز برساند.

 

انواع جوراب واریس

 

جوراب واریس جدید

488,000 تومان
  • واریس - تسهیل گردش خون
  • پوشش بعد از جراحی

جوراب واریس FREE

348,000 تومان
  • واریس - تسهیل گردش خون
  • پوشش بعد از جراحی

 

چه زمانی باید از جوراب‌های واریس‌ استفاده کرد؟

بعد از جراحی

برای بسیاری از جراحی‌های مختلف، جوراب‌های واریس به عنوان بخشی از فرایند بهبودی توصیه می‌شود. حتی اگر یک جراحی سرپایی یا یک روزه باشد، اغلب جوراب‌های واریس تجویز می‌شود. هنگامی که مجبور هستید برای مدتی از تخت خارج نشوید – به ویژه برای جراحی‌های لگن، زانو، پاها یا شکم – خطر ابتلا به DVT یا ترومبوز ورید عمقی افزایش می‌یابد. جراحی‌های طولانی‌تر که نیاز به بیهوشی عمومی برای بیش از ۹۰ دقیقه دارند نیز این خطر را افزایش می‌دهند. در این موارد، پوشیدن جوراب‌های واریس تا زمانی که به‌صورت عادی از جا بلند شوید و در حال حرکت هستید، باید بخش مهمی از روند بهبودی شما باشد.

هنگام سفر

نشستن در هواپیما یا ماشین برای مدت طولانی با خطر بالاتر لخته شدن خون برای افرادی که از قبل خطر ابتلا به DVT یا آمبولی ریوی دارند – مانند افرادی که بیماری عروقی، سرطان، اختلالات لخته شدن خون یا دیابت دارند، مرتبط است. و اگر سیگار می‌کشید یا باردار هستید یا اضافه وزن دارید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. حتی برای کسانی که در معرض خطر پایینی هستند، جوراب‌های واریس راحتی را فراهم می‌کنند و تورم را در پاها کاهش می‌دهند.

در دوران بارداری

در دوران بارداری و در دوران پس از زایمان، زنان در معرض خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی هستند. تغییرات هورمونی که به طور طبیعی در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند بر روی رگ‌های شما تأثیر بگذارد. وزن اضافی و افزایش حجم خون در طول بارداری طبیعی، همراه با افزایش مقادیر پروژسترون، می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌ها و از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن‌ها شود. علاوه بر این، رحم در حال رشد می‌تواند به رگ‌های خونی فشار وارد کند و خون را از پاها و لگن به قلب بازگرداند. جوراب‌های واریس به تسکین تورم و درد پا در اغلب زنان کمک می‌کند. آن‌ها همچنین به کاهش خطر رگ‌های عنکبوتی یا واریسی که مدت‌ها پس از پایان بارداری ادامه می‌یابد، کمک می‌کنند.

ایستادن به مدت طولانی

اگر شغل شما مستلزم این است که بیشتر روز را بایستید – کار در یک رستوران، کارخانه یا مراکز بهداشتی – ممکن است ورم یا احساس درد یا سنگینی در پاهای خود داشته باشید. جوراب‌های واریس می‌توانند ضمن کاهش درد و خستگی، از این تورم جلوگیری کنند.

در طول ورزش یا برای کمک به جلوگیری از آسیب

آیا دوندگانی را دیده‌اید که جوراب‌های رنگی روشن را می‌پوشند؟ به دلیل مزایای محافظتی و ترمیمی که این جوراب‌ها دارند، دوندگان و سایر ورزشکاران از جوراب‌های واریس استفاده می‌کنند. اگر در حین ورزش یا تمرین آسیب دیده اید، فشرده‌سازی می‌تواند با بهبود گردش خون و حمایت از پاها، درد را کاهش دهد. و اگر به دنبال سالم ماندن هستید، نشان داده شده است که پوشیدن جوراب‌های واریس عملکرد را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا پس از ورزش سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

بعد از ورزش برای ریکاوری سریعتر

پس از یک تمرین سخت، مهم است که به عضلات خود زمان بدهید تا ریکاوری کنند. این فرآیند برای بازسازی بافت عضلانی و کاهش التهاب حیاتی است. یکی از راه‌های تقویت ریکاوری عضلات، پوشیدن جوراب‌های واریس است. این ساپورت‌ها فشار ملایمی به پاها وارد می‌کنند که به کاهش تورم و بهبود گردش خون کمک می‌کند. علاوه بر این، جوراب‌های واریس می‌توانند به جلوگیری از گرفتگی و ناراحتی کمک کنند. با ترویج ریکاوری عضلانی، جوراب‌های واریس می‌توانند به شما کمک کنند فعال و سالم بمانید. بنابراین اگر به دنبال راهی برای بهبود روال تمرینی خود هستید، حتما جوراب‌های واریس را امتحان کنید.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید

قبلاً اشاره کرده‌ایم که جوراب‌های واریس به کاهش خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی کمک می‌کنند. اما آن‌ها همچنین می‌توانند برای افراد مبتلا به سایر بیماری‌های پا مانند فاشیای کف پا مفید باشند، جایی که بهبود گردش خون و پشتیبانی اضافی پاشنه آشیل می‌تواند به بهبود سریعتر کمک کند. بهبود گردش خون همچنین می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زخم پا کمک کند.

واریس

چه نوع جوراب واریس برای شما مناسب است؟

همه جوراب‌های واریس یکسان تولید نمی‌شوند. نوع و کیفیت مواد، اندازه و میزان فشرده‌سازی در انتخاب محصول مناسب کلیدی است. جوراب‌های واریس با کیفیت دارای استحکام بالا هستند و از فشار ملایم (۱۵-۲۰ میلی متر جیوه) تا متوسط ​​ (۲۰-۳۰ میلی متر جیوه) و فشرده‌سازی بالا (۳۰.۴۰ میلی متر جیوه) موجود هستند.

جمع‌بندی

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از جوراب واریس برای افرادی که دچار این عارضه هستند، مزایای بسیاری را به همراه دارد. پوشیدن جوراب واریس به افرادی که دچار تورم پاها می‌شون و یا بیماران با سابقه آمبولی ریوی توصیه می‌شود تا از بروز عوارض جدی واریس مانند ترومبوز ورید عمقی جلوگیری شود. جوارب واریس به گونه‌ای طراحی شده است تا گردش خون را تسهیل کند و افراد با استفاده از این ساپورت احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *