درمان بیماری‌های ارتوپدی

آیا وازلین برای درمان خار پاشنه مفید است؟

آیا وازلین برای درمان خار پاشنه مفید است؟

یکی از رایج‌ترین سوالات افراد مبتلا به خار پاشنه این است که آیا وازلین برای درمان خار پاشنه مفید است یا خیر. در این پست از تن یار قصد داریم به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.

در این مقاله ابتدا، خار پاشنه و علائم و روش‌های درمانی آن را بررسی می‌کنیم و سپس، تاثیر وازلین بر روی تسکین علائم بیماران را بیان می‌کنیم.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رسوب کلسیم در پاشنه پا است که در نتیجه کشش بیش ‌از‌ حد و مداوم فاسیای کف پا (رباطی که پاشنه را به پا متصل می‌کند) ایجاد می‌شود. خار پاشنه باعث بیرون‌زدگی جرئی استخوان پاشنه می‌شود. برخی از خار‌های پاشنه پا بسیار کوچک هستند و در عکس‌برداری با اشعه ایکس به‌سختی قابل تشخیص هستند. خار پاشنه اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند مزمن شود و در نتیجه شرایطی بسیار دردناک و غیرقابل درمان ایجاد کند.

علائم خار پاشنه چیست؟

بسیاری از بیماران ممکن است خار پاشنه بدون علامت داشته باشند. شایع‌ترین علامت خارپاشنه، درد و تورم در ناحیه اطراف پاشنه پا و دشواری در قرار دادن پاشنه بر زمین است. درد معمولا در قسمت داخلی پاشنه پا احساس می‌شود و زمانی که فرد فعال است بدتر می‌شود. تشخیص خار پاشنه معمولا نیاز به معاینه اشعه ایکس برای مشاهده بهتر استخوان پاشنه دارد.

خار پاشنه

‌علت  بروز خار پاشنه چیست؟

دلایل زیادی برای خار پاشنه وجود دارد. خارپاشنه معمولا در نتیجه موارد زیر رخ می‌دهند:

  • ‌داشتن پای بسیار قوس‌دار (cavus foot) که می‌تواند نتیجه آسیب عصبی یا یک بیماری ژنتیکی باشد.
  • اضافه‌وزن
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب
  • داشتن وضعیت نامناسب در هنگام ایستادن به خصوص در شغل هایی که ایستادن زیاد است.

چگونه می‌توان از خار پاشنه پا جلوگیری کرد؟

حتی اگر یک بیماری ژنتیکی دارید که ساختار پای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان با انجام اقدامات مناسب از خار پاشنه جلوگیری کرد. ممکن است برای حمایت صحیح از پای خود به کفی‌های ارتوتیک یا کفش‌های مناسب نیاز داشته باشید. استفاده از کفی های مخصوص خارپاشنه با کاهش فشار وارده بر پاشنه ی پا، می تواند در کاهش و حتی درمان خارپاشنه بسیار کمک کننده باشند. پوست خشک و ضخیم اطراف پاشنه که احتمال ترک هم دارد، میتواند درد ناشی از خار پاشنه را بیشتر و آزاردهنده کند. استفاده از وازلین برای پاشنه می تواند این مشکل را کاهش دهد و به کاهش درد کمک کند. اما این مورد ارتباطی با خار پاشنه ندارد زیرا خار پاشنه در داخل استخوان های پاشنه شکل گرفته است.

محصولات مناسب خارپاشنه

آیا خار پاشنه ارثی است؟

خار پاشنه تا حدودی وراثتی است اما حتی افرادی که سابقه ی خار پاشنه در خود یا اطرافیان دارند هم می‌توانند با پوشیدن کفش‌های مناسب و مراقبت بیشتر از پاها از بروز خار پاشنه جلوگیری کنند. حفظ وزن سالم برای جلوگیری از بروز خار پاشنه مهم است.

‌خار پاشنه چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های متعددی برای درمان خار پاشنه پا وجود دارد. درمان معمولا شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کفی‌های ارتوپدی مناسب برای خار پاشنه
  • پوشیدن کفش مناسب
  • استفاده از پد خار پاشنه
  • تمرینات کششی
  • داروی ضد‌التهاب

در اکثریت قریب به اتفاق افراد این درمان‌ها علائم خار پاشنه را بهبود می‌بخشد. با‌این‌حال، در برخی از بیماران، ممکن است جراحی برای اصلاح خار و تسکین درد ناشی از التهاب فاسیای کف پا ضروری باشد.

کفی کفش مخصوص خار پاشنه

آیا خار پاشنه موجب خشکی پوست می‌شود؟

از آنجایی که افراد دارای خار پاشنه مجبورند پاشنه ی خود را با احتیاط و یا کج روی زمین بگذارند، خار پاشنه باعث ایجاد فشار بر روی پوست اطراف پاشنه می‌شود. در صورتی که از کفش‌های نامناسب نیز استفاده کنید، به پوست پای شما فشار بیشتری وارد می‌شود. فشار بیش از حد می‌تواند باعث شود پوست کراتین بیش از حد تولید کند و در نتیجه پوست ضخیم و سختی روی نقاط فشار پا مانند پاشنه ایجاد شود.

آیا وازلین به درمان خار پاشنه کمک می‌کند؟

خار پاشنه ممکن است باعث ایجاد ترک و خشکی در قسمت پاشنه شود. وازلین خار پاشنه را درمان نمی‌کند اما به تسکین آسیب های وارد شده به پوست اطراف پاشنه کمک می‌کند. در نتیجه پاسخ این سوال خیر است و وازلین تاثیر در درمان مستقیم خار پاشنه ندارد. فقط در صورتی که پوست اطراف پاشنه ترک برداشته و درد شما را دوچندان کرده است، وازلین می تواند این موضوع را کاهش دهد. برای این که وازلین تاثیر بیشتری داشته باشد، می‎توانید از پاشنه پوش خار پاشنه استفاده کنید که کفی آن به گونه‌ای طراحی شده است تا وازلین مدت زمان بیشتری بر روی پوست باقی بماند.

آیا وازلین برای درمان خشکی ناشی از خار پاشنه مفید است؟

ترک پاشنه پا شرایطی است که زمانی رخ می‌دهد که پاشنه پا رطوبت کافی دریافت نکند. در نتیجه، پوست روی پاشنه‌ها می‌تواند دچار ترک یا شکاف شود. درمان‌های زیادی وجود دارد که متخصص پا ممکن است برای درمان ترک پاشنه پا توصیه کند که تا حد زیادی به مورد شما بستگی دارد. یکی از راه‌حل‌های بالقوه‌ای که پزشک شما ممکن است برای درمان ترک پاشنه پا پیشنهاد کند، وازلین است. این ماده قادر خواهد بود رطوبت را در پوست آسیب دیده در پاشنه‌های ترک خورده نگه دارد. این ماده دارای بافت ژلاتینی بوده و قابل استفاده بر روی پوست است. ممکن است با مالیدن وازلین روی پا‌ها در شب و سپس استفاده از پاشنه پوش، احساس بهتری داشته باشید و درد کمتری تجربه کنید.

آیا خار پاشنه با افزایش سن بیشتر می‌شود؟

مطالعات مختلفی که بر روی خار پاشنه انجام شده و نشان داده است که آقایان و خانم ها، احتمال ابتلا به عارضه ی خارپاشنه با افزایش سن، افزایش می یابد.

آیا همه خار‌های پاشنه پا دردناک هستند؟

جالب اینجاست که همه خار‌های پاشنه باعث درد نمی‌شوند. در‌واقع، تقریبا ٣٨ درصد از جمعیت عمومی دچار عارضه ی خار پاشنه هستند که تقریبا نیمی از آنها حتی از ابتلای خود به آن آگاه نیستند و درد و علائمی ندارند.

رابطه خار پاشنه و آرتروز چیست؟

بیماران مبتلا به آرتروز بیشتر مستعد ابتلا به خار پاشنه هستند زیرا آرتروز غضروف مفاصل را فرسایش می‌دهد. سپس پا نا امیدانه تلاش می‌کند تا از دست دادن غضروف را جبران کند و در نتیجه مستقیم، استخوان پا احتمالا رشد کرده و در معرض خار‌های استخوانی دردناک قرار می‌گیرد.

آیا برای خار پاشنه خود نیاز به جراحی دارم؟

عموم موارد عارضه ی خار پاشنه پس از مدتی بهتر می شود و به ندرت با نیاز به جراحی خواهد داشت. در واقع فقط در موارد شدید ممکن است خار پاشنه با جراحی برداشته شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از تن یار، به نشانه ها و دلایل ایجاد خار پاشنه پرداختیم و همچنین امکان موضوع درمان خار پاشنه با وازلین را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم با استفاده از کفی طبی مناسب، ورزش های مناسب، استفاده از پاشنه پوش و استفاده از کفش مناسب، بتوانید درد ناشی از خار پاشنه را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *