مراقبت و سلامتی

مچ بند طبی پا چه تاثیری در ورزش دارد ؟

مچ بند طبی پا چه تاثیری در ورزش دارد؟

اگر ورزشکار هستید حتما تجربه کرده یا در اطراف خود مشاهده نموده اید که پیچ خوردگی مچ پا جزء اجتناب ناپذیرترین آسیب های ورزش و رقابت است. وقتی قلب شما در لحظات حیاتی بازی با شدت بیشتری می‌تپد، طبیعی است که ارتباط همیشگی ذهن و بدن را از دست بدهید و در نتیجه آسیب ببینید.

با اینکه داشتن عملکرد خوب در ورزش و مسابقه ضروری است، اما با این حال نمی‌توانید ایمنی را نادیده بگیرید. انتظار عملکرد عالی هنگام ورزش ما را با این سوال روبرو می کند که: “مچ بند ببندیم با نبندیم؟” با وجود این که ممکن است احساس کنید استفاده از مچ بند ممکن است در عملکرد و چابکی شما در ورزش شود، اما بهتر است همیشه سلامت خود و توصیه پزشکان را در اولویت قرار دهید.

تاثیر قوزک بند بر کیفیت ورزش

با توجه به نظرات و اختلاف نظرهای زیادی که در این زمینه وجود دارد، ممکن است هنگام تصمیم گیری گیج شده و در تصمیم گیری مرتکب اشتباه شوید. مچ بند طبی یک حمایت قوی از مچ پا در ورزش و مسابقه را برای شما به ارمغان می‌آورد. مچ بند پا برای فشرده سازی و پشتیبانی از مچ و همچنین به منظور تسکین درد ناشی از پیچ خوردگی مچ پا، بی ثباتی مزمن مچ پا و علائم ورزش و آسیب دیدگی طراحی شده است. بیشتر مچ بندهای پا برای راحتی با مواد کششی تنفسی ساخته شده اند. علاوه بر این، به جلوگیری از آسیب مجدد کمک می‌کند. پس شکی نیست که استفاده از این محصول مفید و تاثیر گذار است.مچ بند طبی پا چه تاثیری در ورزش دارد؟

تاریخچه استفاده از مچ بند پا

در اوایل دهه 1990، مچ بندهای طبی پا به دلیل طراحی‌های بهبود یافته و پشتیبانی از قسمت مچ پا به سرعت جای خود را در زمین های ورزشی و بین ورزشکاران باز کردند. به مرور زمان استفاده از مچ بند طبی پا برای جلوگیری از آسیب دیدگی مچ پا رایج تر شد و مربیان، والدین و ورزشکاران اغلب استفاده از این محصول را هنگام انجام ورزش پیشنهاد می کنند.

امروزه مچ بندهای طبی پا در همه جا وجود دارند و در طرح‌های مختلف، با هدف ارائه پشتیبانی اضافی پس از آسیب یا جلوگیری از بروز پیچ خوردگی و آسیب، در دسترس هستند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که استفاده از مچ بند طبی پا در ورزشکاران ، احتمال بروز آسیب‌های حاد مچ پا را کاهش می دهد.

ساختار کلی مچ پا

رباط‌ها، واحدهای عضلانی، تاندون ها و استخوان‌های مچ پا اجزای اصلی مچ پا به حساب می آیند که نقش تکیه گاه برای انسان دارد. مچ بند طبی پا به عنوان تکیه گاه خارجی برای محدود کردن برخی حرکات، مانند خم شدن های بیش از اندازه و پیچ خوردگی عمل می‌کند و در نتیجه احتمال آسیب هنگام ورزش را کاهش می دهد. برای سادگی استفاده، مچ بند ورزشی باید به راحتی در کفشی که در طول یک فعالیت می‌پوشید قرار گیرد، که استفاده مداوم از مچ بند طبی پا نیز به این امر کمک می‌کند. البته مچ بندهای درمانی ابعاد بزرگتری دارند و به سادگی در کفش جا نمی شوند.

پیچ خوردگی جانبی مچ پا شایع ترین آسیبی است که بر عملکرد ورزشکاران تأثیر می‌گذارد. در موارد شدید، ضربه به حدی است که می‌تواند باعث آسیب و جداسازی استخوان‌های درشت نی و نازک نی شود.

اگر هنوز در مورد استفاده از مچ بند پا برای ورزش یا مسابقه تردید دارید، ما مزایای اثبات شده پزشکی این موضوع را برای کمک به انتخاب بهتر و آگاهانه شما فهرست کرده ایم که در ادامه ی مطلب این موارد را مشاهده می نمایید.

مزایای استفاده از مچ بند طبی پا در زمان ورزش کردن

1- کاهش خطر آسیب

به ورزشکارانی که آسیب قبلی در مچ پا دارند، توصیه می‌شود که از مچ بند طبی برای پشتیبانی از مچ پا استفاده کنند تا خطر آسیب‌های بعدی کاهش یابد. این اقدام پیشگیرانه به این دلیل توصیه می‌شود که تاثیر مچ بند طبی برای محافظت از ساختارهای جانبی و داخلی مچ پا ثابت شده است. این وسیله طبی به عنوان پشتیبان خارجی برای محدود کردن وارونگی و ارائه آگاهی کمکی از موقعیت مفصل مچ پا عمل می‌کنند.

مچ بند طبی پا در ورزش

2- توانبخشی پس از آسیب

در حالت ایده آل، موثرترین راه برای بهبود آسیب مچ پا، کمک فوری پزشکی است. اما در کنار این مورد توصیه شده ترین روش برای توانبخشی پس از آسیب، بستن مچ پا با استفاده از مچ بند طبی است. مچ بند طبی به تثبیت مچ پا و جلوگیری از ضعف عضلانی با امکان مدیریت وزن بر روی عضلات آسیب دیده کمک می‌کند. مچ بندهای طبی به تعادل وزن و بهبود استقامت مچ پا کمک می‌کنند. این وسیله طبی هر قسمت از مچ پا را از رتیناکولوم اکستانسور فوقانی تا رتیناکولوم فیبولار تحتانی و هر چیزی را که بین آن قرار دارد در جای خود و کاملاً درگیر نگه می‌دارند.

3- محدوده حرکتی کنترل شده

دلیل محبوبیت مچ‌بندهای طبی پا در طول سال‌ها این است که در محدود کردن دامنه حرکتی واژگونی و وارونگی مؤثر بوده‌اند. همچنین درک این نکته ضروری است که از آنجایی که مچ بند طبی پا بر حرکت ساژیتال تأثیر نمی‌گذارد یا آن را محدود نمی‌کند در نتیجه تاثیر منفی مچ بند طبی پا بر عملکرد ورزشکاران وجود ندارد. شما می‌توانید با مچ بند بپرید، بدوید یا ورزش کنید و عملکرد شما تحت تأثیر استفاده از مچ بندهای طبی پا قرار نگیرد.

4- مدیریت درد

ایجاد فشار و کاهش محدوده ی حرکتی برای مچ پا می‌تواند به مدیریت درد بعد از آسیب دیدگی کمک کند. مچ بند طبی برای مچ پا می‌تواند با دادن استراحت مطلوب به استخوان ها، ماهیچه‌ها و رباط‌ها، به مقابله با درد کمک کند. بالا نگه داشتن پاها در هنگام استفاده از مچ بندهای طبی پا می‌تواند برای کاهش تورم و تسکین درد بسیار مفید باشد. توصیه می شود دفعه بعد که درد داشتید، علاوه بر استفاده از مچ بند پا یا همان قوزک بند، پاهایتان را کمی استراحت داده و در ارتفاع قرار دهید.

آسیب مچ پا در ورزش

5- جلوگیری از جدا شدن استخوان

جدا شدن استخوان فیبولار و تیبیا به دلیل بافت‌های آسیب دیده شایع ترین و مهم ترین شکل آسیب مچ پا است. تاثیر مچ بندهای طبی پا، کاهش حرکت شدید آناتومیکی مچ پا و تقویت فعالیت عضلات و بازخورد پوستی است. این وسیله طبی یک تجربه ایمن را فراهم می‌کند و خطر جدا شدن استخوان را به حداقل می‌رساند.

نتیجه گیری

ایمنی شرط عقل است، دقیقاً به همین دلیل است که ورزشکاران باید از مچ بند طبی پا در ورزش و مسابقه استفاده کنند. برخلاف این باور که مچ بندهای طبی پا می‌توانند مانع عملکرد شوند، ثابت شده است که استفاده از آن‌ها هیچ تاثیری در عملکرد ورزشکار نداشته و فقط از ایجاد فشار بیش از حد و آسیب جلوگیری می کنند. چه در حال بهبودی پس از آسیب باشید و چه در حال شروع مجدد سفر ورزشی خود، مچ بند طبی پا می‌تواند حمایت مورد نظر را برای ارائه بهترین عملکرد در ورزش به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *