درمان بیماری‌های ارتوپدی

آیا بستن قوزبند مؤثر است؟

برخی افراد در هنگام نشستن و یا ایستادن، نمیتوانند کمر و ستون فقرات خود را در وضعیت مناسب و درست نگه دارند. برای این دست افراد بستن قوز بند بسیار مؤثر و کمک کننده است. شاید بارها در هنگام نشستن از اطرافیان در مورد نحوه درست نشستن تذکر شنیده باشید و این موضوع شما را به فکر فرو برده که چطور می توانید این ایراد را برطرف کنید. در ادامه این مطلب با برخی از پرسش‌های پرتکرار شما مخاطبین دراین‌رابطه مواجه شده و پاسخ می‌دهیم.

دلایل متداول قوز کردن

به طور عمده به سه دلیل افراد در هنگام نشستن قوز می‌کنند. این سه دلیل عبارتند از:

  1. قوز کمر مادرزادی
  2. شکل‌گیری مهره‌ها و ستون فقرات به شکل کاملاً غیرطبیعی
  3. انواع حالت‌های اشتباه نشستن به‌ویژه در دوران کودکی

البته علاوه بر این ها، دلایل دیگری نیز وجود دارند که در ایجاد قوز و میزان آن مؤثر باشند. این دلایل شامل اضافه‌وزن، عدم تحرک و ورزش‌کردن مداوم و خم شدن طولانی‌مدت هستند.

1. قوز کمر مادرزادی

در برخی موارد، مشاهده می‌شود که برخی نوزادان و کودکان در دوران جنینی تحت‌تأثیر عاملی مخرب و مختل‌کننده حالت عادی شکل‌گیری و رشد طبیعی ستون فقرات خود را از دست می‌دهند. بدین خاطر نیازمند استفاده طولانی‌مدت از قوزبند های طبی هستند. علت اصلی چنین پدیده‌ای، ژنتیک و همان ماده وراثتی است. در این حالت چند مهره از ستون فقرات به دلایل نامعلوم و احتمالاً وراثتی به همدیگر متصل می‌شوند.

2. شکل‌گیری مهره‌ها و ستون فقرات به شکل کاملاً غیرطبیعی

یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری قوز در پشت کودکان و بزرگسالان، شکل‌گیری نامتناسب مهره‌های ستون فقرات است. بدین صورت که مهره‌های سه‌گوش و مثلثی جایگزین مهره‌های چهارگوش می‌شوند. به همین دلیل مهره حالت عادی خود را از دست می‌دهد و فرد دچار تغییر و ایجاد قوز شوئرمن می‌شود. در ادامه در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

  1. انواع حالت‌های اشتباه نشستن به‌ویژه در دوران کودکی

شاید بارها در دوران کودکی به‌اشتباه در هنگام نشستن شانه های خود را خم کرده باشیم، اما با تداوم این اشتباه به مرور قوز کمر شکل می گیرد. در برخی مواقع هم تنها نادرست نشستن علت اصلی قوز کردن فرد نیست. بلکه می‌تواند استفاده طولانی‌مدت از کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های سنگین در دوران کودکی باعث ایجاد چنین عارضه ای برای بدن فرد باشد. کیفوز یا قوز کمر اندامی، در واقع همان قوز کمری است که بر اثر حالت اندامی نامناسب ایجاد شده است. این حالت در اغلب مواقع به دو صورت دیده می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. کیفوز ثابت
  2. کیفوز قابل برگشت به حالت اولیه بدن

در کیفوز ثابت، تغییر و اصلاح شکل ستون فقرات امکان‌پذیر نیست. در بیماری‌هایی همچون بیماری‌های روماتولوژی و شکستگی‌های حاصل از پوکی‌استخوان، فرد قادر به بازگشت و اصلاح شکل ستون فقرات خود نیست. پس در این حالت بستن قوز بند، کمکی به اصلاح شکل‌گیری مهره‌ها و ساختار ستون فقرات فرد نمی‌کند. در کیفوز نوع برگشت‌پذیر، این امکان برای فرد وجود دارد که با استفاده از قوزبند های طبی و اصلاح عادت نشستن و خوابیدن خود این وضعیت را تغییر دهد.

قوزبند زنانه و مردانه

چه افرادی می‌توانند از قوزبند طبی استفاده کنند؟

همان‌طور که گفته شد، در ابتدا باید نوع بیماری کیفوز فرد مبتلا مشخص گردد. سپس اگر فرد دچار کیفوز قابل برگشت باشد، می‌تواند با استفاده از قوز بندهای طبی حالت کمر و ستون فقرات خود را تغییر دهد. درصورتی‌که فرد دچار بیماری کیفوز ثابت باشد، می‌بایست هر چه سریع‌تر عمل جراحی انجام دهد.

راهنمای استفاده از قوزبند های طبی برای درمان قوز کمر

قوزبند ها به بخش های مختلف کمر کمک کرده تا بتوانند در حالت‌های مختلف، در مناسب ترین وضعیت و خمیدگی استاندارد قرار بگیرند. پس با این حساب قوزبندها قادرند یک هماهنگی منظم و دقیق بین عضلات گردن، شانه و قسمت فوقانی و تحتانی کمر ایجاد کنند. در این راستا انواع قوزبند های مختلف ایجاد شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع قوزبند های طبی موجود در بازار

قوزبند ها با کاربردهای متفاوت برای انواع بیماران مبتلا به کیفوز در مدل‌ها و با جنس‌های مختلف ساخته شده‌اند. اغلب این مدل‌ها فری سایز بوده و برای ازبین‌بردن قوز کمر و درمان استخوان‌های کمر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع قوزبند ها شامل:

  1. قوزبند های آتل دار
  2. قوزبند های پل دار
  3. قوزبند نئوپرن
  4. قوزبند کمربند طبی
  5. قوزبند کتف‌بند طبی

کاربرد هر یک از این قوزبند ها متفاوت است. به طوری که قوزبند طبی آتل دار می‌تواند انواع قوزهای خفیف تا شدید را بهبود بخشد و دردهای ناشی از آن را تا حدود زیادی کاهش دهد. این مدل قوزبند به دلیل داشتن آتل در ناحیه پشتی خود می‌تواند موجب جلوگیری از آسیب‌های وارد شده به این ناحیه شود. در برخی مواقع نیز بیمار پس از انجام عمل‌های جراحی از این مدل قوزبند تا زمان اتمام درمان و بهبود خود استفاده می‌کند.

قوزبند های کتف‌بند برای افرادی مناسب است که به دلایلی از جمله نشستن‌های نادرست و آسیب دیدگی ناحیه کتف بر اثر ضربه دچار آسیب شده اند. قوزبند کتف بند در طولانی مدت باعث اصلاح خمیدگی و شکل ستون فقرات می شود. در نتیجه پس از مدتی فرد قادر به لذت بردن از صاف شدن کتف و ناحیه کمر خود است.

قوزبند پل دار با استفاده از آتل های محکم در ناحیه پشت خود قادر به درمان انحنا و گودی کمر است. بدین ترتیب می تواند عضلات تغعیف شده کتف و شکستگی ترقوره را نیز درمان کند. برخی بیماران پس از عمل جراحی برای جلوگیری از آسیب دیدگی های شدید در ناحیه کمر از این نوع قوزبند استفاده می کنند.

قوزبند کمربند یکی از مدل هایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و کارآمد است. این محصول به صورت ترکیبی از قوزبند و کمربند طبی تهیه شده و می تواند برای افرادی که به طور همزمان مشکل قوز کردن و آسیب های ناحیه کمر دارند مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل این محصول یکی از گران ترین و کامل ترین نمونه های قوزبند محسوب می شود.

انواع قوزبند با جنس های بسیار متفاوت تولید می شوند. همین دلیل از لحاظ قیمتی بسیار متفاوت و گسترده هستند. قوزبند نئوپرن به دلیل کیفیت بالای مواد استفاده شده، یکی از بهترین گزینه های بازار است.

قوزبند ورزشی

نحوه استفاده از قوزبند های طبی تن یار

در ابتدا از قسمت شانه شروع می کنیم. بدین صورت که بند های شانه ای کتف بند را روی شانه خود قرار داده، سپس شروع به محکم بستن استرپ های شکمی دور کمر می کنیم. پس از آن، بند ها را بصورت ضربدری از زیر بغل و پشت بدن عبور می دهیم و تا زمانی که بند ها محکم شوند، کشیدن آن ها را ادامه می دهیم.

تن یار به عنوان یکی از بهترین برندهای لوازم ارتوپدی کشور، آماده خدمت رسانی به شما هموطنان در سراسر ایران است. در این راستا، قبل خرید هر گونه محصول از ما می توانید با متخصصان و مشاوران ما در این زمینه مشورت کنید. ما بهترین ها را برای شما می خواهیم.

سوالات متداول

  1. آیا در همه حالات استفاده از قوزبند می تواند به تنهایی باعث درمان و اصلاح ستون فقرات شود؟

خیر، در برخی بیماران استفاده از قوزبند راه درمانی نیست. بلکه این افراد می بایست با استفاده از عمل های جراحی ستون فقرات خود را اصلاح کنند. پس از عمل می توانند برای جلوگیری از آسیب های وارد به ناحیه کمر از قوزبند های متناسب با کمر خود استفاده کنند.

  1. مزیت های استفاده از قوزبند ها شامل چه مواردی است؟

قوزبند ها با راهنمایی و جهت دهی مناسب به موقعیت اندام های ناحیه کمر و ستون فقرات می توانند باعث جلوگیری از شدت یافتن انحنا و قوز ایجاد شده شوند. همچنین درد ناشی از این انحنا و خمیدگی در این ناحیه را نیز کاهش می دهند.

پر فروش ترین قوزبند ها

قوزبند پروانه‌ای Free

268,000 تومان
  • سندروم راند شولدر ( پشت گرد)
  • ضعف عضلات اسکاپولا (کتف)

قوزبند مینی Free

368,000 تومان
  • پاسچر (وضع ایستادن) ضعیف
  • ضعف عضلات اسکاپولا (کتف)

قوزبند پل دار نئوپرن

798,000 تومان
  • سندروم راند شولدر ( پشت گرد)
  • پاسچر ضعیف-ضعف عضلات کتف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *