نمایش 1–8 از 23 نتیجه

نمایش 9 24 36

زانوبند چهار فنره نئوپرن FREE

748,000 تومان
  • آرتریت زانو - اسپرین و استرین خفیف
  • بی ثباتی کشکک - زانوی ضعیف

زانوبند مفصل دار نئوپرن

828,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

زانوبند مفصل دار نئوپرن بزرگ سایز

878,000 تومان
  • پس از جراحی زانو - اسپرین لیگامنت کروشییت
  • صدمات و آسیبهای لیگامنت کولترال (جانبی)

ارتز ثابت کننده زانو (ایموبلیزر)

898,000 تومان
  • بیحرکتی زانو پس از جراحی
  • کانترکچر (خمیدگی) زانو

قیمت و خرید زانوبند

درد زانو مسئله ای است که هر روزه هزاران نفر در سراسر دنیا درگیر آن می شوند. زانودرد دلایل مختلفی دارد که مهم ترین موارد عبارتند از: بیماری آرتروز، ساییدگی زانو، بالارفتن سن، مشکلات حرکتی، آسیب‌دیدگی، کبودی و التهاب زانو، شکستگی، اضافه وزن، ورزش های خاص و سنگین، پارگی، دررفتگی، کشیدگی و ….

واضح است که انسان با زانوی آسیب دیده و دردناک عملکرد خوبی ندارد و زانو درد میتواند بر تمامی جوانب زندگی تاثیر زیادی بگذارد. زانو بزرگترین مفصل بدن است که به دلیل ساختار پیچیده اش به راحتی آسیب پذیر است. زانو مسئولیت سنگین تحمل وزن بدن و حرکت پاها را بر عهده دارد. به همین دلیل نسبت به قسمت های دیگر بدن تحت فشار بیشتری است و امکان آسیب آن هم بالاتر است.

آسیب های زانو

زانو از چهارقسمت ربات، تاندون، مینیسک و استخوان تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت ها در اثر حادثه یا ضربه ممکن است آسیبهای عمیقی ببینند. بیشتر مواقع آسیب زانو با زانو بند و یک دوره درمان و استراحت بهبود می یابد. اما گاهی آسیب شدید است و تنها راه درمان عمل جراحی خواهد بود.

یکی از راه های درمان زانو درد استفاده از زانو بند طبی می باشد. اما اتخاب زانو بند مناسب بستگی به این دارد که برای چه کاری استفاده می شود. مثلا زانوبندی که برای پیشگیری از آسیب احتمالی استفاده میشود با نمونه هایی که برای توانبخشی و بهبود دوره درمان و یا بعد از عمل جراحی استفاده می شوند متفاوت هستند. در تصمیم گیری برای انتخاب زانوبند مناسب، مشورت با پزشک یا فیزیوتراپیست میتواند کمک زیادی کند.

راه های پیشگیری از زانو درد

زانو یکی از پرخطر ترین قسمت های بدن به حساب مب آید. برای پیشگیری و جلوگیری از وارد شدن آسیب به زانو به ویژه در ورزش رعایت چند نکته ضروری است:

  • همواره قبل و بعد از ورزش بدن باید گرم شود و حرکات کششی انجام گردد.
  • حفظ تناسب اندام و تنظیم وزن بدن برای جلوگیری از متحمل شدن فشار زیاد به زانو.
  •  انتخاب یک کفش مناسب و ایده آل برای ورزش و پیاده روی  که انعطاف بالایی داشته باشد .
  • تقویت ماهیچه های پا با استفاده از تمرینات ویژه، همچون دوچرخه ثابت زدن، کار کردن با وزنه و غیره…

با تمام این اوصاف متاسفانه گاهی زانوی انسان در اثر حادثه های گوناگون و فعالیتهای سنگین و حتی برخورد ناگهانی در ورزش و فشار زیادی که بر روی زانو آورده میشود، دچار آسیب های حاد و مزمن میگردد و نیاز به جراحی و یا استفاده از زانوبند برای فرد ضروری میشود.

در این مقاله شما را با فواید و کاربردهای زانو بندهای طبی و انواع آن آشنا می سازیم تا در مواقع لازم بتوانید بهترین گزینه را  انتخاب کنید.

کاربردهای زانوبند طبی

از فواید زانوبند طبی میتوان به کاهش اصطکاک بین مفاصل، ثابت و مقاوم نگه داشتن زانو، پیشگیری از وارد شدن صدمات به زانو، تسکین دهنده و کاهش درد، نگهدارنده زانو، حفاظت از مفاصل زانو در هنگام کشش و حرکت و … نام برد.

همچنین تمام ورزشکاران با استفاده از زانوبند در حین ورزش و تمرینات ورزشی، علاوه بر افزایش ایمنی خود از آسیب دیدن زانو جلوگیری می کنند و همچنین با کاهش فشار، از زانوهای خودشان محافظت میکنند. حتی در صورت آسیب دیدگی، بستن زانوبند طبی، زانو را از آسیب بیشتر در امان نگه میدارد. در تمرین با وزنه های سنگین، بستن زانوبند نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و ایمنی زانو را تامین می‌کند.

کاربرد زانوبند در ورزش

عموم ورزش ها به خصوص در سطح حرفه ای، به اندام های بدن فشار زیادی وارد می کنند. زانو به عنوان یکی از آسیب پذبر ترین قسمت های بدن شناخته می شود و لازم است هنگام انجام ورزش های سنگین حتما از این بخش مراقبت کنید. انواع زانوبند طبی مهم ترین و اصلی ترین گزینه هایی هستند که در چنین مواقعی می توانند فشار وارد بر زانو را کاهش  داده و از آسیب های وارده جلوگیری کنند. علاوه بر این گرمای ایجاد شده در ناحیه ی زانو باعث افزایش گردش خون و کاهش درد در زانو می شود. به همین دلیل لازم است هنگام انجام ورزش به خصوص ورزش های سنگین و پر فشار از زانوبندهای طبی استفاده کنید تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

مدل های بسیار متنوع و گسترده ای از زانوبند وجود دارد که بعضی از آنها نقش پیشگیری کننده و بعضی دیگر نقش درمانی دارند. البته کاربرد اصلی و مهم تمام آنها ایجاد پشتیبانی و ساپورت در قسمت زانو و کشکک است. زانوبندهایی که برای موارد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند در اصل همان زانوبندهای ساده ای هستند که صرفا نقش کاهش فشار را ایفا می کنند. حتی گاهی، برخی ورزشکاران از باندپیچی به جای زانوبند ورزشی استفاده می کنند که هرچند به اندازه ی زانوبند کاربردی نیست اما تا حدود زیادی فشار و گرمای مورد نیاز را ایجاد می کند.

آستین های زانو نیز نوع دیگری از زانوبندهایی هستند که به عنوان ساپورت ورزشی مورد استفاده قرار میگیرند. ساپورت های زانو آزادی عمل بیشتری نسبت به زانوبندهای طبی دارند ولی تاثیر و فشار وارده ی آنها نیز کمتر است.

انواع زانو بند طبی

مدل های متفاوتی از زانوبند وجود دارد تا از مشکلات مختلف مربوط به زانو پیشگیری کرده یا آنها را درمان نماید. انواع مهم زانوبند ها شامل زانوبندهای عملکردی، ترمیمی، پیشگیری کننده، حمایت کننده و نگهدارنده ( پروفیلاکتیک) هستند. بعضی از این مدل های زانوبند کاربرد عمومی داشته و برای استفاده های معمولی و روزمره مناسب هستند. اما در مقابل بعضی موارد دیگر، استفاده های تخصصی و ویژه ای دارند و صرفاً برای بعضی بیماران خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم :

زانوبند عملکردی

پزشک ها معمولا این مدل زانو بند را بعد از آسیب دیدن به عنوان قسمتی از برنامه توانبخشی تجویز می کنند. زانوبند عملکردی گونه های متعدد دارد که پزشک با توجه به شدت آسیب وارد شده به زانو مدل مناسب را توصیه می کند.

عموما زانوبندهای عملکردی، برای آسیب های ملایم تا متوسط رباط مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا از جنس نئوپرن کشی ساخته میشوند. در کل زانوبند های عملکردی برای کاهش ناپایداری زانو پس از آسیب دیدن طراحی می‌شوند و از صدمه دیدن قسمت های دیگر مفصل جلوگیری می کنند.

برای بهبود درد کشکک زانو نیز می توان از این مدل زانو بندها استفاده کرد که برای ثابت نگه داشتن استخوان کشکک و کاهش درد آن توصیه میشوند.

زانوبند ترمیمی

این مدل از زانوبند برای توانبخشی پس از عمل جراحی، آسیب های ورزشی، کنترل حرکت و محدود کننده حرکت زانو و محافظت از رباط های آسیب ‌دیده، مناسب است.

هنگام پارگی رباط صلیبی قدامی بهترین گزینه که پزشک بعد از عمل جراحی برای بیمار تجویز می کند، زانوبند ترمیمی یا لولادار است که برای ثابت نگه داشتن زانو قفل می‌شود و می‌توان بعد از دوران درمان برای خم کردن زانو قفل آن را باز کرد.

زانوبند پیشگیری کننده

این نوع زانو بند همان طور که از نام آن پیداست، برای جلوگیری از آسیب دیدن رباط جانبی استفاده می شود، که در حین وارد شدن فشارهای چرخشی از رباط های صلیبی محافظت می کند. این محصولات از میله، بند چسبی و لولا ساخته شده اند که برای محافظت از زانو در برابر آسیبهای احتمالی که در انجام ورزشهایی مانند فوتبال بسکتبال و غیره رخ میدهد، بسیار مناسب است.

هنگام چرخش زانو وتکل کردن در ورزش زانو دچار پارگی مینیسک می گردد. و به همین علت تمام ورزشکاران از زانو بند های پیشگیری کننده در زمان ورزش و تمرین استفاده می کنند.

آستین های زانو

رایج ترین زانوبند هایی که همیشه در سراسر دنیا توسط ورزشکاران استفاده می شوند، آستین های زانو هستند، اما به اندازه زانوبندهای طبی از قسمت جلوی زانو و کشکک حمایت و محافظت نمیکنند و از نظر فنی زانو بند محسوب نمیشوند. در بازار انواع مختلف زانوبندهای کشی در این دسته قرار می گیرند. در واقع مدل های مختلف آستین زانو به عنوان جایگزینی برای باند پیچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پر استفاده ترین و پرکاربردترین نمونه زانو بند طبی انواع مختلف زانو بند های کشی یا همان آستین های زانو است.

مدل های زانوبند

البته موارد گفته شده، دسته بندی انواع زانو بند از لحاظ علمی و پزشکی هستند. در واقع دسته بندی تجاری انواع زانوبند کمی متفاوت از این موارد است. از لحاظ تجاری انواع زانوبند شامل دسته بندی های کشکک باز، کشکک بسته، آتل دار، کشی، مدرج، بی حرکت کننده های زانو، چهارفنره و … است که هر کدام ویژگی خاصی داشته و برای هدف مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی انواع زانوبند طبی موجود در بازار و توضیح مختصر آنها می پردازیم:

زانو بند آتل دار

انواع مختلف زانو بند های آتل دار با استفاده از یک قطعه فلزی و یا پلاستیک خشک به عنوان آتل ساخته می شوند تا بتوانند پشتیبانی و ساپورت بیشتری در قسمت زانو ایجاد نمایند. استفاده از آتل های محکم در این مدل زانو بند موجب می‌شود استفاده مداوم از آنها کمی دشوار و آزاردهنده باشد. اما از طرفی اگر مشکلات جدی در قسمت زانو به وجود آید، که انواع زانوبند های معمولی و کشی برای درمان آن مناسب نباشند، استفاده از زانوبند های آتل دار پیشنهاد می شود.

مزیت مهم این نوع زانوبند، ایجاد پشتیبانی بیشتر و کاهش فشار و درد در ناحیه زانو است. اما از طرفی استفاده طولانی مدت از آنها آزار دهنده و سخت تر از  زانو بند های کشی است. زانو بند های آتل دار نیز همچون انواع زانوبند کشی، در مدل های متفاوتی از جمله کشکک باز، کشکک بسته و با جنس های مختلف در بازار پیدا می شوند.

زانوبند مدرج

زانوبند های مدرج پیچیده ترین و گرانترین مدل های زانو بند به حساب می آیند. زیرا در این مدل زانو بند از قطعات فلزی و پیچیده ای استفاده شده تا بیشترین میزان حمایت و پشتیبانی از زانو را داشته باشند. زانوبندهای مدرج معمولاً برای آسیب های بسیار جدی و شدید در ناحیه زانو و یا بعد از انجام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل مثل زانو بند های کشی و یا آتل دار، پراستفاده و عمومی نیستند. یکی از ویژگی های مهمی که این مدل زانوبند ها دارند، قابلیت تنظیم آنها در زاویه های مختلف است که موجب می‌شود برای مشکلاتی از جمله آسیب های شدید رباط صلیبی مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیر و کاربرد زانو بند ها

زانوبند های کشسانی و ارتجاع پذیر با حمایت کردن زانو به راحتی روی آن قرار می گیرند و از بافت های نرم همچون ماهیچه ها و رباط ها محافظت می کنند. علاوه بر این باعث گرم شدن زانو و افزایش خون رسانی در آن می شوند که این عملکرد به بهبود سریعتر آسیب دیدگی زانو منجر می شود.

ویژگی ها و نکات خرید زانو بند مناسب

علاوه بر نوع و مدل زانو بند، ویژگی های دیگری برای انتخاب یک زانو بند ایده آل نیز دارای اهمیت هستند. از جمله ویژگی های مهم زانوبند که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت استفاده در آب
  • عدم لغزش
  • آزادی در حرکت
  • سایز مناسب زانو بند
  • میزان کشش و سختی
  • وزن و جنس مناسب
  • قابلیت تنظیم میزان فشار بر روی زانو

نکات استفاده از زانوبند

  • انتخاب زانوبند باید تحت نظر پزشک یا فیزیوتراپ انجام شود.
  • استفاده نادرست یا زانوبند نامناسب نه تنها دوره درمان را به تأخیر می‌اندازد، بلکه سبب می شود تا مشکلات بیشتری در زانو به وجود آید و یا درد را تشدید کند.
  • همچنین سفت تر بستن زانو بند همواره به معنی بهتر بودن آن نیست. زیرا احتمال این وجود دارد که در گردش خون اختلالی ایجاد شود. اگر بیش از اندازه شل باشد، حمایت و محافظتی از زانو به عمل نمی آید .
  • حتماً باید طبق تجویز پزشک در زمان مورد نیاز استفاده شود.

سوالات متداول

چرا زانوبند برای ورزش های سنگین ضروری است؟

استفاده از زانوبند باعث جلوگیری ایجاد صدمه هنگام ورزشهای سنگین به مفصل زانو میشود.

 آیا زانوبند به تنهایی برای درمان پارگی رباط صلیبی کافی است؟

استفاده از زانوبند حتما باید در کنار روشهای درمانی مناسب زیر نظر پزشک صورت گیرد. درصورت نیاز جراحی انجام شده و سپس زانوبند استفاده گردد.